(Editor's note: this interview was first published on 26th August 2010)
A 23-year-old Connection
I wonder whether people who see the photo at the top of this page might feel ‘what on earth is this combination of people?!’... I’m joined for this session by Sakamoto-san and Sakaguchi-san, a pair who share a curious connection and who are also, by chance, both about to complete development of a game for Wii. Furthermore, Sakaguchi-san, Sakamoto-san and myself are actually all from the same generation, so today we’ll be able to have a bit of a chat among contemporaries. (laughs) Though I really can’t predict how this interview is going to turn out, I’d like to thank you both very much for coming.
Now, it seems most people out there don’t know this, but you two came into contact with each other over twenty years ago when working on a certain game, didn’t you? I’d like to start this session right away by talking about that game, so could you explain a little bit about it, Sakamoto-san?
Yes. It was an adventure game called Nakayama Miho no Tokimeki High School1, which was played using the telephone... 1 Nakayama Miho no Tokimeki High School was a command-input style adventure game, released for the Family Computer Disk System in December 1987 in Japan.(A staff member places a copy of the game and a leaflet about the game on the table)
First off, Square2 said ‘we want to make plans for an adventure game that uses the telephone’. At that point, there was no mention at all that it would be a game which featured Miho Nakayama. They just wanted to use the telephone as a game mechanism. I happened to be called to that meeting, and listened to the discussion. 2 Square = currently Square Enix. Apart from Nakayama Miho no Tokimeki High School, they have collaborated with Nintendo on the development of titles such as Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars, which was released for the SNES in Japan in 1996 and first appeared in Europe for the Virtual Console on Wii in 2008.
Which year was this game released again...? (looks at the leaflet) 1987. So it would have been about your fifth year at the company.
You and I both started working in 1982, Sakamoto-san. You started in 1983, didn’t you, Sakaguchi-san?
At that time, my fifth year at the company, I was starting to get interested in adventure games, so I excitedly said to my superior ‘this looks fun, I’d like to do it’. I told him, however, that if we were going to make the game, we shouldn’t create a character to use in it, but should use a celebrity instead and make the whole thing a bit of an event or a kind of festival.
Oh no, I wasn’t especially interested. (laughs) I did however think that a bit of glamour would attract more attention, so I started appealing to them, saying ‘how about we make it this way?’
Yes, that’s right. It was decided that we’d go and visit Nintendo after reaching the last stages of development... How long was I in Kyoto for that time...?
I must have been living out of a suitcase for about two weeks. I was staying in that hotel in front of Kyoto station at the time.
Ah! I’ve stayed there many a time – that’s all a while ago now, mind you. (laughs) Every time a software title was being finished up, I would shut myself up in Kyoto. Incidentally, Sakamoto-san created the pixel art when we made Balloon Fight3. 3 Balloon Fight was an action game released in Japanese arcades in 1984, and released for the NES in 1985 in Japan.
I used to come across him when doing things like picking up corrected picture data.