Thank you.
Today I’d like to talk about Metroid: Other M, a game that’s being made through a collaboration between TECMO1, the movie production team led by Kitaura-san, and Nintendo. Thank you for coming, everyone. 1 TECMO is a video game company, established in 1967. As a subsidiary of TECMO KOEI GAMES CO., LTD., which is responsible for game software projects within the TECMO KOEI group, TECMO is currently in charge of areas such as game development.
I’m Sakamoto from Nintendo. I made the initial plans for this project, and have been co-operating with TECMO on the gameplay aspects and Kitaura-san on the movie aspects of the game during its development. Of the two, I’d say there is more work for me on the movie side this time. For example, as development progresses, we have to take great care with everything from choosing the characters’ lines to compiling the sample movies so that the gameplay and the movies are seamlessly integrated. This to ensure that the style that we aimed for with Other M works out smoothly as a game.
I have been watching this project from the sidelines, as it were, and I thought that the transitions your work went through were really interesting, Sakamoto-san. At first there was a period where you did nothing but think about the most basic aspect of the whole plan: ‘What is Metroid?’. After that, there was a period where you worried about what to do with the story. As soon as development had got under way, to an extent, you would dive into the details of the movies in a way that made me wonder ‘He’s thought this much about it?’
All right then Hayashi-san and Kitaura-san. Would you introduce yourselves now, please?
Of course. I’m Hayashi, from TECMO, LTD. I’m the team leader of Team NINJA2. Sakamoto-san asked me to do this project, and I became the director for Metroid: Other M. 2 Team NINJA is a development team within TECMO. Titles they have developed include the Dead or Alive and Ninja Gaiden action game series.
I’m Kitaura, representing D-Rockets co., ltd.3 I mainly work as a director of TV commercials, but I also make in-game movies for Tecmo, and I’m working on this project as the director of the entire movie portion. Thank you for inviting me here today. 3 D-Rockets co., ltd. is a creative unit that produce cinematic content such as CG for commercials, video games, promotional videos and so on. They were established in 2008.
Thank you all very much. Now then, I’m sure many people out there have the impression that Tecmo’s Team NINJA and Nintendo are as different as any two video game companies can be. What’s the story behind you asking Team NINJA to come on board as your development partners in the first place, Sakamoto-san?
When I was first thinking of the plans for this Metroid game, there were things that I found difficult to get people within Nintendo to understand. I think my ideas sounded outrageous, or seemed to be pipedreams. Things like wanting to create a steady 3D space, despite the player scrolling horizontally to progress through it, or wanting to have super-long movies, but having them seamlessly integrated with the plot so that the player follows the story while playing. I did think it was hard for people to understand such things when I mentioned them.
When Nintendo makes games, we usually start by creating the game systems and features, rather than the story or the appearance of the world. This time, however, because you wanted to present the story first, people initially found it difficult to understand the order of your approach. Is that right?
I think so, yes. That’s why there was a period when I backed away from that approach myself. During that time, as I wondered ‘How am I going to hammer this into shape?’, I thought I’d try having a meeting with Team NINJA, since I’d been playing Ninja Gaiden4, and it had really changed my impression of 3D games. 4 Ninja Gaiden is a ninja action adventure developed by Team NINJA and published by TECMO. It was released in Japan in March 2004.
Even though the game was very much focused on motion, the controls were simple, and it was actually really comfortable to play. I therefore thought that a team who could create such a game could also make the game I was thinking of a reality.
He may be twenty years younger than me, but when I actually met him and talked to him, I really felt he had the spirit of an old-school video game maker. I could see that he always puts himself in the player’s position, and always thinks seriously of ways to make the playing experience more enjoyable.