I think this title is the synthesis of all the know-how I’ve acquired and the culmination of all the images I’ve been envisioning in a “serious touch” title. I acted as Producer, but I think my participation has been different from a normal producer’s role. On this project, I wrote a story that takes place between “SUPER METROID” and “METROID Fusion.” It also reintroduces Adam Malkovich, who had appeared in Fusion in a certain form. I tell the story of Samus as a young girl and reveal her relationship with Adam, but that’s just a portion of Other M. Using the know-how I gained while working on “Famicom Detective Club,” I tried to give the game an overall suspenseful feel. Human drama is another element of the METROID series, so I decided to explore the story of Samus and Adam from that perspective. When creating the scenario for the game, I realised it was possible to closely control the “mood,” “timing,” “foreshadowing,” and “contrast” even when just sketching a scenario. I believe I was able to use my past experience writing game scenarios to the fullest here, creating a storyline that gave the Samus character the opportunity to indulge in some beautifully-acted sequences. I also created another element that was key to the telling of the story, the outline of the game design. I laid the foundation, you could say. The next step was to find the ultimate partner to collaborate on this project with. That was where Team NINJA29 came in.
29 Team NINJA is a development team within TECMO. Titles they have developed include the Dead or Alive and Ninja Gaiden action game series.
We had the same concerns and were able to agree on many things and bounce ideas honestly off one another, despite the boundaries of company affiliation. The culmination of the close collaboration between the Nintendo staff and Team NINJA staff and our diligence laid the way for the creation of this new type of Metroid. With the goal of making Other M the ultimate Metroid game, we worked as equals without limitations. Let me share a definitive moment about developing the control scheme on Other M.
When planning this game, there was one thing that I was unwilling to budge on. That was making it possible to control Samus using just the Wii Remote. With a jump-action shooting game like Metroid, controls beyond moving with the +Control Pad and jumping and shooting with two buttons is unthinkable. For this reason, in the beginning, I thought Samus should move along a path. Yes, Samus would move along an invisible rail. As long as the camera angle was controlled effectively, I believed it would be possible to give the game an impressive look. As soon as the collaboration began, however, Team NINJA suggested the use of the Nunchuk. I firmly objected and explained to them why I wanted controls using just the Wii Remote. They understood my reasoning immediately. And even beyond that, they proposed a system with a full 3D map where Samus could move freely using the Control Pad. I had no objections if that was indeed possible. But I was dubious. I thought - if it was really so simple, why hadn’t anyone done it before? But Mr. Hayashi had many prior successes, and of course I had confidence in him.
And then the day came when we tried this control method. It was perfect. It was smooth. In addition, Samus’s quick actions and perpendicular positioning worked ideally with the basic Metroid map. In this way, the ideal basic system incorporating 2D-like nimble movement using a horizontal Wii Remote and pointer-based FPS gameplay was born. Mr. Hayashi called this style the “NES game with the latest technology.” I think that fit perfectly. Also, for the Other M game design it was necessary to make the transition from gameplay to cinematics seamless and stylish. And “mood,” “timing,” “foreshadowing,” and “contrast” were necessary here as well. In order to convey this accurately, I used something called a ”movie spec sheet.” For the game capture and motion capture materials I created a moving spec sheet. Of course, sound and sound effects were also included. The video editing skills I learned in hopes of editing my son’s video clips came in handy.
And I’d like to also introduce another group of talented people who joined us on the project.
When I saw the storyboard that Director Kitaura had created, I was speechless. Because what he had created so far exceeded what I had conveyed to him; my imagination couldn’t keep up. Was it really possible to create those images? Thoughts swirled around my head and seeing me speechless, apparently got Director Kitaura thinking, “Maybe he doesn’t like it…” But the contents of that storyboard became the Other M opening movie.
In this way, the world created by Director Kitaura easily exceeded even my own expectations and gave life to the Metroid world, made Samus Aran a beautiful heroine, and imparted the action scenes with the intensity they required.
Director Kitaura is one year older than I am. We were born at roughly the same time and grew up as part of the same generation. We have similar roots and influences. But there are also many different things mixed in. I have a lot of fun comparing notes about what kind of materials we have hidden away in our mental archives. This compilation of life experiences has helped make Other M that much more beautiful and cool – I don’t think I could be any happier about how it’s turned out.
This director’s creative vision is produced by Taiyo Kikaku and is supported by the top CG artists in Japan. This strong bond between companies is what makes for this combination.