Sakaguchi-san, 23 years ago you made Final Fantasy, and, as hardware has rapidly evolved, you’ve continued making games. How will your current game, The Last Story, be connected within the process of dramatic change in the game-making environment?
In my case I’ve certainly made all sorts of different things as hardware has evolved. For example, when Jurassic Park15 was released, I remember being incredibly surprised, thinking: ‘they can display these kinds of images...?’. Because the CG they had produced was so beautifully composed, and partly because I’ve always been curious to try new things, I suppose, I got really into it. From that time onwards, the style of Final Fantasy gradually changed as well. 15 Jurassic Park is a cinematic adaptation of a Michael Crichton science fiction novel, directed by Steven Spielberg. It was released in 1993.
Yes. After that I quit Square, took a little break and made two games, but they had a similar style as well. As you might expect, the story was the base, and on top of that we’d add beautiful CG movies, fusing them with what you’d call an RPG structure as we did so. That was the direction we took when making the games. For The Last Story, however, I thought I’d try ‘resetting’ this method.
So in a sense, you tried ‘resetting’ the method that you’d been using for 23 years. Why was that?
I somehow felt like I’d arrived somewhere different to where I was thinking of. In order to go back to the starting point, I decided I’d start making The Last Story right from the research and design stage.
For this game, it seems like you were doing some experimental stuff over a considerable period of time.
That’s right. In the beginning there were two moving objects that you could play with, like lumps of red and blue tofu. We called them the ‘Tofu-kuns’. (laughs)
Until now, I tried to only choose game systems that were appropriate for the story. If this results in a game that’s no fun, however, there’s no point in doing it. That’s why I started out this time by looking again at every aspect of the game, starting with its core elements.
It’s two-and-a-half years since you started development of this game, and yet you’ve been thinking constantly ‘what makes a game fun?’, haven’t you?
So the story doesn’t run continually throughout the game but, just like you stick toothpicks, you inserted the stories in the pivotal points - is that what you mean?
Yes, that’s what I mean. It wasn’t a case of being ‘based on the story’, it was more that the story would be put into the game itself. This meant that I prioritised the game systems for the first time in ages – since FFVII16, in fact, so 13 years. Because the question back then was how to implement 3D in the game, I made the systems the priority for that game too. 16 FFVII = Final Fantasy VII, an RPG released in January 1997 in Japan.Prior to that, when making the original FFI, I looked at lots of PC role-playing games from the period, and could therefore consider which elements from these games could be used and how they could be implemented on the NES. This involved a lot of trial and error. Come to think of it, though, I’ve thought about the game systems first like this only three times in a 23 year period.