Frustration, Then Face Raiders
Suzuki-san, when you were creating Face Raiders, what were you particular about?
Earlier, I'd worked with the people at HAL Laboratory, Inc.14 on General Knowledge Training15. 14 HAL Laboratory, Inc.: A video game developer that has worked on such products as the Kirby and Super Smash Bros. series. Satoru Iwata once served this company as president. Also called ‘Haruken’ abbreviated in Japanese. 15 General Knowledge Training: Software to help people further develop their general knowledge. Released for the Nintendo DS system only in Japan in October of 2006 as Imasara Hito ni wa Kikenai Otona no Joshikiryoku Training (meaning, Things You'd Feel Silly Asking About Now: General Knowledge Training for Adults), and for the Wii console in March of 2008 as Minna no Joshikiryoku TV (meaning, Everyone’s General knowledge Training TV).
HAL Laboratory helped us out a lot. Half of the staff for AR Games was from HAL Laboratory, and they made all sorts of other things with us as well.
So, from my point of view, since we'd made General Knowledge games last time, I thought we'd rather work on a game that wasn't about training.
When you have worked on software with similar concepts several times in a row, you want to try something different.
Yes. I wanted to make a game that would also interest the people who'd played the training software. That feeling was very strong as I began developing Face Raiders.
That's right. Of course we could just have used the face gags to make people laugh, but from the very beginning, we'd planned to add some sort of game-like punchline to the project, and we produced it with that in mind. We didn't want players to finish by thinking, "Hm. Interesting." We wanted them to think, "Hey, wow!" and want to try playing it again. We were very picky about that.
The more you play, the more play elements you discover in this game. That was the impression I got.
When we performed the first experiments on things you could do with faces, there were lots of really interesting things. You could change faces with montages, and there were all sorts of amazing ideas, so we decided to make it so you could apply all these things to your enemy.
Frankly, both Face Raiders and AR Games have so much substance that it seems a shame to leave them as extras for the Nintendo 3DS system.
Yes, we were able to pack in many elements in the end, we believe. (laughs) Since we put Face in the title, we created it with the intention of cramming every face-based trick we had in there, but the fact that the Merge effect was such a big hit among the developers was frustrating for us.