(Editor's Note: This is a translation of an Iwata Asks interview originally posted on the Nintendo of Japan website on 21 March 2012. All videos shown in this interview have been taken from the Japanese version of the game.)
Today we’re here to talk about Fire Emblem: Awakening, so I have gathered staff from Intelligent Systems1 and Nintendo. One key point today is the number of people here, so thank you all for coming.1. Intelligent Systems Co., Ltd.: A game developer that has developed Nintendo software, including the Fire Emblem and Paper Mario series, along with development support tools for successive hardware. Headquartered in Kyoto, Japan. Often referred to by its nickname: IS, pronounced liked the word ‘is’.
Let’s start with Narihiro-san and some self-introductions, including what you worked on for this game.
All right. I’m Tohru Narihiro from Intelligent Systems. As with previous games in the Fire Emblem series, I was the development producer.
Yes. I wanted to try something new, so I entrusted Higuchi-san with the actual work. At first, he wouldn’t even let me touch the software! (laughs) Because of that, I was somewhat removed from the project, which was very refreshing.
Thank you for inviting me again. I’m Masahiro Higuchi from Intelligent Systems. I was the project manager, so I was in the same position as on the last game, Fire Emblem: Shin Monsho no Nazo.2.2. Fire Emblem: Shin Monsho no Nazo: Hikari to Kage no Eiyu: A simulation RPG released for the Nintendo DS system only in Japan in July 2010. It was the thirteenth game in the series and a remake of Fire Emblem: Monsho no Nazo, the third Fire Emblem game.
You say you were in the same position, but this time you were called upon to make decisions without relying on Narihiro-san.
Thank you. I’m Kouhei Maeda from Intelligent Systems. As with the previous game, I was the director. This game isn’t a remake or a sequel, it’s a completely new game, so I put in more effort than ever before.
It’s nice to meet you. I’m Toshiyuki Kusakihara from Intelligent Systems. I was involved with this game as the art director. I determined the overall direction of the art and also did quite a lot of the actual art, so I worked pretty hard from start to finish.
Overall, I suppose many of the proposals were excessive. Higuchi-san has been involved with the Fire Emblem series since Fire Emblem: Seisen no Keifu3, but this time more than ever, I think he was left speechless. (laughs)3. Fire Emblem: Seisen no Keifu: A simulation RPG released for the Super NES system in Japan in May 1996. It was the fourth game in the series.
The staff has worked on the series for so long that when it comes to the essence of Fire Emblem, they have certain ways of doing things, even though we’ve never specifically agreed on what the essence of Fire Emblem is. This time, we wanted to make a Fire Emblem game that was more different than ever before, especially with regards to the visuals, so we made a point of bringing in Kusakihara-san, who had never been involved with Fire Emblem before.