Music Follows Function
From the point of view of someone following in Kondo-san’s wake, what are you thinking as you create the music for the Mario games?
What I think now as I work on the music for Mario games is that I want to make music that doesn’t let players stand still - music that is always moving forward, if only one step.
For the most part, each level in a Mario game can be played in about two minutes, so if you make a song about one minute long, you can run through it twice, maybe three times at the most, and you’re at the goal.
But in the case of a Mario game, when you reach a difficult part, you have to try the same part over and over again.
The game is kind of like boot camp. As you keep trying, you end up listening to the same song for a long time.
You put every effort into the music, especially the intro, to give players courage.
Right. I think the songs that Kondo-san has made have that kind of power, so you can listen to them again and again and feel like, “All right, one more time!” And ever since the first Super Mario game, simply listening to an intro would immediately call to mind what song it was and what level it belonged to, and I’ve tried to continue that. When other developers make music for a Mario game, I give them a little advice, telling them to pay special attention to the intros.
That’s exactly right. Video game music is different from movie music. I think it’s more like music for television commercials. An intro is important as a kind of sign that as soon as you hear it, it instantly tells you what song it is, and even if the level changes, what level you’re on.
And you have to convey to players what kind of place they’re in with a mere one or two measures.
That’s right. And it’s true for both Zelda and Mario games. The music for the dungeons in Zelda is made so that as soon as you hear it, it’s like a sign appearing and telling you that you’re someplace completely different than the other dungeons.