Absolutely. I think it’s the biggest feature we added.
Let’s talk about some of the new fighting features. First and foremost, why don’t we talk about the Final Smash?
Simply put, it’s a special move that can be used only once. During a match, there’s a small probability that an item called the Smash Ball will appear. By picking up this item, you can use that character’s Final Smash. People who have played the previous Smash Bros. title need only imagine the stronger, more majestic version of Hammer to understand what I’m talking about.
We’ve touched upon it several times during our talk, but I truly believe that Smash Bros. was made with less talented gamers in mind, and the idea that stronger players shouldn’t dominate gameplay is prevalent throughout the game. If you and I were to square off for ten matches, for example, I could KO you at least once.
You think so? (laughs) That way, if a boy and his younger brother play together, they’ll both enjoy themselves despite the gap in their abilities. This is made possible by adjusting handicaps or the frequency of traps and suchlike, but especially through the Final Smash.
Right. It can change the direction of a match in a flash. Players are likely to race for the Smash Ball as soon as it appears and I suspect players will get more fired up racing after it than by actually using it.
“If I get my hands on the Smash Ball, it’s comeback time!” “This attack’s going to blow him away!” It’s great to see these thoughts race through players’ minds as they scramble toward the floating Smash Ball.
It’s going to put some fire in their bellies. It’s kind of mean though with the Smash Ball flitting around. Sometimes it slips from your grasp at the last possible moment. (laughs)
And you will have to flee depending on who actually gets the Smash Ball. Even though everyone just finished scrambling to get it, everyone rushes to flee the moment someone gets their hands on it. This contrast makes it interesting, creating a great blend of excitement between attacking and retreating.
Right. It shakes up the rhythm of the match. Actually, I thought of using the Smash Ball since the very first Nintendo 64 version of the game.
From a conceptual standpoint, it was even earlier. You might start asking “is this guy for real” again, but I’ve got proof.
Yes. Actually, there are characters in the new series whose voices are the same as the ones we recorded for the Nintendo 64 Smash Bros. There are recordings we made for Final Smashes at that recording that are being used unaltered in the current Smash Bros. Brawl.