Yes, of course. I feel a little better with more allies.
In Iwata Asks: The Wonderful 101: Hideki Kamiya, I asked Kamiya-san, the director of The Wonderful 101, about his thoughts and experiences that led him into his involvement with game development and where he is today. Today, we’ll be joined by Inaba-san from PlatinumGames1, and members of the Nintendo staff so we can talk about the content of the game. Thank you for staying with us for this one too, Kamiya-san.1. PlatinumGames Inc.: A video game developer founded in 2006. The Wonderful 101 launched in Europe on 23rd August, and the company is currently developing Bayonetta 2 for Wii U. Head office: Osaka.
Now then, could the three of you introduce yourself? Thank you for waiting for so long, Inaba-san.
Yes. Thank you for meeting with me, gentlemen. Now that we’ve got the group together, could you tell me how The Wonderful 101 started?
I knew you were going to ask that question… (turning to Yamagami-san) Where should we start?
That’s true. This was the first project plan PlatinumGames ever brought to Nintendo.
It started out with an order from Minami2, saying “Think up a plan to bring together world famous characters with Nintendo characters at its centre, appearing all in one game.”2. Tatsuya Minami: CEO and President of PlatinumGames.
If I could just fill in the background here, about half a year before we got this project plan, there was a period where I was very interested in PlatinumGames. Around the same time, I happened to be introduced to President Minami by an acquaintance.
That’s right. We only introduced ourselves that day, but a little while later, President Minami contacted me to say, “I’ve got an interesting idea.” And this was the plan that he showed me. Sadly, we can’t show pictures of that plan today.
So that’s the background on the project. When you received the order internally, what did you think, Kamiya-san?
I really loved Wai Wai World3 and Famicom Jump4 for the Famicom (NES). There are a lot of all-star games featuring characters from various media, and I think it’s really moving and inspiring to be able to transcend the original games by having those characters interact. 3. Wai Wai World: Konami Wai Wai World. An action/shooting game released for the Famicom in January 1998, featuring various main characters from Konami games of the day.4. Famicom Jump: Famicom Jump: Hero Retsuden. An action RPG for the Famicom released by Bandai in February 1989. It is a crossover game featuring many popular characters from the manga publication Weekly Shonen Jump, released to celebrate the magazine’s 20th anniversary.
I bought Famicom Jump for JoJo5, but the main characters come and go, so you couldn’t always play as your favourite character. So I wondered if there was some way to please everyone by letting them play the whole game as their favourite character.5. JoJo: JoJo’s Bizarre Adventure. A popular comic series serialised in Weekly Shonen Jump beginning in 1987, which is still popular today and has spread to various media including a TV anime series. Written by Hirohiko Araki.