No Score, No Mistakes
I’d like to ask a little more about breakthroughs on the way to completing Wii Music. When did you decide to rule out wrong sounds no matter how someone plays?
Why did you decide to do that? Musical instruments are usually something you practice in order to master. Learning to do what you can’t is rewarding as well as enjoyable.
That’s the basic idea behind traditional music games. What made you decide to exclude mistakes?
That’s exactly what people who can play music say. Their music life revolves around knowing what notes to play and how to play them, note-by-note. They want to know how someone can play all the right notes merely by swinging a remote, which is understandable. But I think both ways are possible. Without a doubt, you can enjoy music by starting from zero and determinedly learn to play step-by-step, but there are other ways to achieve the same results.
This is a bit of a digression, but when I started working on Wii Music, I hadn’t played many conventional music games, so I tried some out. When I was playing one of them, I was having fun and decided to try to play one of the songs perfectly. I played flawlessly through the last note and, in triumph, laid on an extra note at the end of the song. But when I looked at my score, it wasn’t perfect!
I definitely thought it would be fun to play without making any mistakes, but at the time, I was still worried about the nuts and bolts of the game. I was a little worried about how we would bring it all together in the end.
Oh, so even though playing freely was one good aspect of the game, you still had the default for displaying game-scores set to ‘on’. After all, it is a music game.