How did you decide on musical genres and songs?
Did you? (laughs) But the songs in Wii Music are special. The amount of data for each song must be incredible.
I thought so. The software has to be ready to respond so that no matter how someone plays, the song still sounds all right. The music scores alone have to be fairly substantial, and you can’t leave it all up to a computer, right?
When I saw the final product, I thought the song programmers must have had one heck of a time. (laughs)
We wanted people all over the world to enjoy playing so we decided on music known all over the world.
There were only 10 songs, but you could play around with different arrangements. We thought 10 songs would be plenty to serve as material for that.
Well, we consulted Miyamoto-san, and he said there weren’t enough songs. He suggested 100.
I knew it would be incredibly hard. But after I’d thought about it, I decided 100 songs were necessary so we should do it.But I thought that with so many songs, a lot of them would sound the same. And besides, like Wada-san just said, one song could be played a number of different ways. I thought that even with 50 songs there were so many ways to expand upon them that no one would think it was too little.When I told that to Miyamoto-san, he said that 50 would be fine, and the matter was settled. He did add, however, that less than 50 was out of the question. (laughs)
Well, every task was going to be multiplied by 50 so I knew it was going to be rough. I tried to be happy that 100 had become 50, though.
The timing wasn’t bad, though. When we settled on 50 songs, the sound team rallied behind us.
Right. I put in a plea to Koji Kondo. I put it rather strongly, saying, in effect, ‘Come on! It’s a sound game, for Pete’s sake!’ (laughs) So we ended up with an amazing team.