Tezuka-san was the producer of Wii Music, but he also served as a tester the whole time.
At the same time we had professional musicians working on it, we also had a complete beginner working on it! (laughs) He’s a pro at making video games, though.
He chose the song “Super Mario Bros.,” but the way he played it, it was more like “Occasionally Super Mario Bros.” Most of it was like he’d broken the song down into pieces.
Really, you couldn’t hear the original song! (laughs) But every now and then you might hear a fragment of the Mario theme. When I heard it, I was impressed. I didn’t think I could ever do anything like it.
Tezuka-san really likes music. As a listener, he knows all kinds of songs. How can I put it, he’s got his own unique sense of rhythm.
One of my acquaintances is completely hopeless when it comes to music. When he made a video and showed it to some friends, they were surprised that anyone could manage to mess up a song so much. But it seems he was pleased to hear that. (laughs) When I told that to Tezuka-san that, he looked happy and said his video was just as bad. (laughs)
Avant-garde music, yes. With Wii Music it would be easy to play “Twinkle, Twinkle, Little Star” in an avant-garde fashion—like a lot of noise—and still have it sound somewhat like the original, but if you tried to perform it live or follow a game score, it would be incredibly difficult.
The music videos are like comic strips. I started drawing 4-panel style comic strips in my schooldays. There are no restrictions on what you can do as long as you stick to the basic panel-by-panel structure. In the same way, as long as you preserve the roughly minute-and-a-half timeframe, you can do anything you want. That’s why it’s a vessel for unlimited creativity. (4-panel style comic strips (4koma manga) are a popular way for beginners to learn basic story structuring in Japan. The story must be told within 4 panels, with key events in the story occurring in each panel. The beginning of the story is told in the first panel, followed by the action, the climax, and a final panel showing the ending.)
I want players to enjoy their own arrangements, experimenting with different styles.
When I was younger, there was a musician who did a rock version of Beethoven’s Fifth. You can do something like that easily with Wii Music. You can play any of the songs in rock style.
On a video hosting service I saw a post of a vocal-and-guitar duo performing “Troika.” The characters were famous anime characters and the stage was Galactic Voyage. When I saw that I was speechless! (laughs)