Opmerking: dit interview vond plaats in september 2008, kort na de lancering van Jam with the Band in Japan.
Bedankt dat jullie bij deze ongebruikelijke sessie van ‘Iwata vraagt’ wilden zijn. Ik wilde onze lezers graag de gelegenheid geven om kennis te nemen van een aantal reacties op Jam with the Band na de lancering van het spel. Dus doen we nu voor de eerste keer een tweede ‘Iwata vraagt’ voor een titel na diens lancering. Wil jij dan maar beginnen, Nishita-san?
Natuurlijk. Ik ben Nishita en werk voor de afdeling voor ontwikkeling en ontwerp van software, binnen de divisie voor planning en ontwikkeling van software. Voor dit project hebt ik niet hier gewerkt, waar het spel werd gemaakt. In Jam with the Band kunnen gebruikers tot wel 100* van hun favoriete nummers downloaden, en dan hebben we het niet alleen over nummers die hier bij Nintendo door ons zijn gemaakt. Een van de kenmerken van het spel is dat muziek, die geschreven is door gebruikers en ons ter beschikking wordt gesteld, ook kan worden gekozen om te downloaden, als die aan onze voorwaarden voldoet. Mijn verantwoordelijkheden betroffen onder meer de samenwerking met JASRAC1 en Nippon Broadcasting System, om te zorgen dat dit systeem voor het indienen van zelf geschreven muziek en het downloaden van nummers, soepel verliep. 1 JASRAC (Japanse Vereniging voor Rechten van Auteurs, Componisten en Uitgevers) is een orgaan waaraan de auteursrechten van tekstschrijvers, liedjesschrijvers en muziekuitgevers worden toevertrouwd. Het overziet het verstrekken van licenties voor muziek aan gebruikers, verzamelt royalty’s en geeft deze door aan de artiesten. *Opmerking: in de Europese versie van Jam with the Band heeft de gebruiker 50 voorgeïnstalleerde nummers (de Japanse versie had er bij lancering 31), en zijn er via de Nintendo Wi-Fi Connection 50 andere nummers te downloaden. Er is ook ruimte voor nog eens 100 nummers die gecreëerd zijn door gebruikers en worden opgeslagen of verhandeld via de Nintendo DS draadloze communicatie.
Nishita, voor het eerste Band Brothers2-spel werkte je hier als regisseur aan de ontwikkeling van de software. Als producent was je deze keer vooral bezig met het coördineren van de samenwerking met JASRAC en Nippon Broadcasting System, nietwaar? 2’Het eerste Band Brothers-spel’ verwijst naar Daigasso! Band Brothers, een lanceringstitel voor de Nintendo DS, die in december 2004 werd uitgebracht. De titel verscheen nooit buiten Japan.
Dat klopt. Voor deze titel liet ik Kitamura voor de ontwikkeling van het spel zelf zorgen.
Kun je ons wat vertellen over wat er direct na de lancering van Jam with the Band gebeurde?
Maar het kost veel moeite om muziek te schrijven en het is niet iets dat iemand even gemakkelijk doet. We waren ervan uitgegaan dat we per dag niet meer dan 100 nummers hoefden te controleren, en we hadden onze systemen op dat aantal ingesteld.
We besloten meteen een noodsysteem in het leven te roepen, net zo lang totdat de achterstand was weggewerkt. Daarbij mobiliseerden we grote aantallen van ons geluidspersoneel bij Nintendo, om zich over de nummers van gebruikers te ontfermen.
Al had het ook zeker effect op de muziek die we maakten voor andere spellen (lacht)!