"Laten we alles erin stoppen!"
De videobeelden zijn uit de Japanse versie van Super Mario 3D World. Het uiteindelijke spel is volledig in het Engels.
Vandaag zit hier het personeel dat werkte aan SUPER MARIO 3D WORLD voor Wii U. Het is alweer twee jaar geleden dat we SUPER MARIO 3D LAND1 uitbrachten voor Nintendo 3DS. De Tokyo Software Development Department die al jaren aan 3D Super Mario-spellen werkt zei in die tijd dat ze een nieuwe 3D Super Mario hadden gemaakt. Dit keer wil ik graag weten hoe ze zijn begonnen en hoe de ontwikkeling is verlopen. Willen jullie je eerst even voorstellen? We beginnen met Koizumi.1. SUPER MARIO 3D LAND: Een 3D-actiespel dat in november 2011 verscheen voor Nintendo 3DS.
Ik ben Koizumi, de producent. Ik weet dat ik iets dergelijks heb gezegd over SUPER MARIO 3D LAND, maar dit keer werkten Hayashida en Motokura als regisseurs. Het aantal medewerkers bleef maar groeien, waardoor het voelde als het aanvoeren van een groot leger. Dus nam ik de achterhoede voor mijn rekening.
Dit keer had ik net als Motokura de rol van regisseur, maar volgens mij was Motokura meer een teamleider, en ik een consultant. Het was een vrij zorgeloze positie voor mij, waardoor ik de vrijheid had om openlijk mijn mening te geven, en nieuwe dingen te proberen.
Motokura, je had twee bazen in Tokio en een in Kyoto. Je moest je werk als regisseur doen terwijl je was omringd door deze bijzondere mensen.
Helemaal niet! We konden jou, Miyamoto, al heel vroeg naar versies van het spel laten kijken, en Hayashida zat vlak naast me, dus kon ik tijdens de ontwikkeling van het spel veel input krijgen. Wat mijn rol als regisseur betreft, denk ik dat het proces zonder grote problemen is verlopen.
Inderdaad. Toen we Super Mario Galaxy maakten, bleef ik vaak een paar nachten in Tokio om ze te helpen, zelfs voor dingen als het aanpassen van plattegronden. Maar ongeveer vanaf de tijd tussen SUPER MARIO 3D LAND en SUPER MARIO 3D WORLD, kwam ik slechts af en toe langs, om dingen te bekijken die mijn speciale aandacht hadden. Mijn rol bestaat nu voornamelijk uit het verifiëren of het spel nog steeds het overkoepelende concept volgt. Toen we SUPER MARIO 3D LAND maakten, hebben we uitvoerig besproken wat het definitieve verschil was met de 2D New Super Mario Bros.-serie4, en wat de overeenkomsten waren. Dit keer zijn we nog verder gegaan met dat concept – het concept om een 3D Super Mario-spel voor thuisconsoles te maken waar liefhebbers van de New Super Mario-spellen ook van kunnen genieten. Dat was mijn persoonlijke ambitie! (lacht)4. New Super Mario Bros.-serie: Een serie zijwaarts scrollende 2D-actiespellen die zijn vormgegeven met 3D-polygonen. Het eerste spel verscheen voor het Nintendo DS-systeem in mei 2006 in Japan, en in juni 2006 in Europa. Later verschenen nieuwe delen voor de Nintendo 3DS-, Wii- en Wii U-systemen.