How long did it take you to come up with the plot for The Last Story?
A Prototype With Moving Blocks
We got the ball rolling when I went for a meal with Fujisaka-san and a programmer from the dev team. We had a fairly heated discussion of the differences in philosophy and style between Japanese and Western RPGs and the images shown in promotional videos. We were saying: ‘It should be like that… It shouldn’t be like that…’ And out of this discussion emerged a vision of what the plot should be like.
So you didn’t come up with it all by yourself, rather the plot steadily took shape over the course of discussions between the three of you as you determined the approach you’d take towards The Last Story.
That’s right. In fact, we spent an extremely long time tinkering with the prototype7 during the initial stages. 7 The prototype is used during the development process to experiment with game features and functionality.
No, I used the same method with FF VII8 and spent about a year on it. But this time it took longer. 8 Final Fantasy VII was an RPG released for the Sony PlayStation in January 1997 in Japan.
In the initial prototype, the characters were just these square blocks milling about on screen.
That’s right. You start off by actually getting things to move around, and that leads on to the next step.
It could be tough going at times, but those were outweighed by the fun parts. One of the things we came up with back then was the Test Dungeon, which is still on the game program used for final production. It’s a perfectly square, really dull, featureless room, but when we were working on improving the system, we’d go to that room and everyone would play.
It’s simple, which means you’re not going to get distracted by the richly-detailed surroundings.