Everyone Can Play in Their Own Way
Listening to you both, it sounds as if your goal with The Last Story was to make a new type of game where everyone could play in their own way. Then when players discuss the game, they’ll think: ‘Hmm. I remember it a little differently from you.’ They’ll be able to enjoy asking each other how they played it. I really do think that’s very interesting.
Ah, it’s really interesting to hear you say that. I do think that video-sharing sites have really changed games. With footage where the purpose is to reveal what happens in the story, it robs players of the motivation to play the game themselves, which is obviously a huge problem. But even with footage that was intended to show the game’s appeal, simply watching those videos can give people the feeling that they’ve played the games themselves. I think this is particularly the case when you’re watching stunning footage of the main story in the game. In this context, I would say that your idea is extremely interesting, and very significant.
I think you’re right. With The Last Story, every player will be able to create videos of their own, and people watching that footage will wonder how they would have approached that particular section. I think this will actually give them fresh motivation to play.
That’s right. When I was testing the game, I would really enjoy playing around with the camera angle. (laughs) For instance, I’d deliberately make the camera shake to give the action a realistic feel! (laughs)
As for me, I’d keep the camera focussed on the heroine, Calista, during all the event scenes. (laughs)
So every player can control the camera in their own way. The scene might be identical, but you can get a completely different impression of it by changing the camera angle.
That’s right. Simply by not focussing on the character that’s speaking, you can get a different meaning from the scene.
In addition to that, the items found in treasure chests or that get dropped by enemies are all random. As you don’t know what you’re going to get, it makes replaying the game enjoyable.
With the freedom to change the camera angle, and enjoy modifying the characters’ wardrobe, it means that every player can create their own unique images. As the game design for The Last Story is really innovative, just watching footage of someone playing it through is not going to be the end of it.
There are all sorts of other elements in the game that let the player play the game in their own way. For instance, when you play online and select your character, you can then choose snippets of that character’s voice from your main game, and get them to speak while you’re playing online.