this interview was originally conducted on 17th August, 2010.
It’s just that I get the feeling that a lot of people see you as being rather far removed from all things Nintendo.
I think there was certainly a point in the past when that was true. But I really don’t think of you as being somehow distant from Nintendo. In fact, you joined me at the Nintendo DS conference1 when you unveiled ASH2. 1 The event referred to here was the Nintendo DS Autumn Conference held on 5th October 2005. 2 ASH: Archaic Sealed Heat was an RPG released for Nintendo DS in Japan in October 2007. Hironobu Sakaguchi worked as executive producer on the project.
Now we’ve had the opportunity to work together once again on The Last Story. Could you describe how this project first came about?
I left Square3 in 2003 and after taking a bit of a break, I began working again and was involved in the development of a number of titles. Then, just as I was finishing up work on them, I came to a point where I was doing a lot of reflection… Well, how can I put this? I felt that I might have been a little out of step with the times. 3 Hironobu Sakaguchi oversaw the Final Fantasy series (from FF I to FF X-2) at Square, now Square Enix.
Well, maybe not out of step. I just felt like I was at a slightly different point from everyone else. As if I was surfing alongside the others, but had ended up riding a different wave from the one I should have aimed for. This project came about just at the moment when I was becoming aware of this. That’s why, if I’m honest, I feel a real sense of gratitude towards this game.
I tend to avoid using the word ‘nervous’ when speaking in public, but I feel that as we are both involved in making games, we can afford to be frank. When you make something new, and are trying to change the way things are done, it will always involve feelings of anxiety.
Well, as you can imagine, getting away from the formula I’d used for making games up to that point made me feel nervous. With this title, I felt strongly that as the creator of the game, I was laying myself bare, and I was anxious about how the customers would respond to my ideas. At the same time, there are certain unique things I want to do and express, and in the end, I don’t think that my approach is mistaken. Still, this opportunity to create something on such a vast scale for so many people meant that it was vital that all of these people would recognise what I was trying to achieve. At the same time, I wanted to touch the emotions of these people, and make them really feel good about the game. All of this meant I had to lay myself bare and tackle this project head on.