the original interview was published on 17th August, 2010.
Today, I am joined for the third time by Sakaguchi-san, along with Nobuo Uematsu, who was responsible for the music in The Last Story. Now, the pair of you have worked together for a long time. Could you tell me how your collaboration came about? How did you first meet?
I was working as a director at the company, which at the time was made up entirely of part-time staff. We were in the middle of developing our debut title, The Death Trap2, and were looking for someone to work on the music. 2 The Death Trap was a PC adventure game released only in Japan. It was the first title developed by Square, and Hironobu Sakaguchi was responsible for the game’s scenario.
Precisely. I think Uematsu-san had a part-time job in Hiyoshi at the time, right?
Yes, I did. I was working at a cassette rental shop, the kind of place people today can’t imagine ever having existed. (laughs) Sakaguchi-san began to pop in from time to time, and I would give him my demo tapes. Then I happened to bump into him one day in town, and he said: ‘Square is going to be a fully independent company. Do you want to join?’ I gave him my answer right there and then: ‘Yes, I do!’ (laughs)
I don’t think any of us would have been able to do an entrance exam back then! (laughs)
I joined HAL Laboratory3 after working there part-time, so I never had to go through a recruitment process, or take any exams either! (laughs) I’d say that, back then, most software developers operated in the same way. A group of people would come together who felt they could create something interesting together, and that would then evolve into a company. There was no need to go through any formal procedures. 3 HAL Laboratory, Inc. is a Japanese video game developer which created the Kirby and Super Smash Bros. series. After the company was founded in 1980, Satoru Iwata worked there part-time while studying at university, and joined as a full-time staff member after graduation.
No, I don’t think you did. In fact, now you mention it, I don’t think I’ve ever seen your CV! (laughs) I only learned later that Uematsu-san had studied English literature.
I was just a regular music fan. I wasn’t into classical music so much. I’d listen to rock and pop on the radio late at night, and imagine having a career where I was involved in music. That was when I was in secondary school, and it felt like an impossible dream. I made demo tapes and sent them to various places, but it isn’t an industry where you can just walk into a job. So when I met Sakaguchi-san, I hadn’t studied music formally. That’s why I feel incredibly lucky to have been given this job. I feel that fate was somehow at work.
I spoke to Koji Kondo-san4 recently about Mario’s twenty-fifth anniversary. He spoke about having had the opportunity, on the second title he worked on, to create the Super Mario Bros. theme, which everyone is now familiar with. He also spoke about feeling like fate was at work. You talk about being lucky, Uematsu-san, as you were in the right place at the right time, but perhaps it was also fate working, in its mysterious way. 4 Koji Kondo has been responsible for creating the music in many video games, including the Super Mario Bros. and Legend of Zelda series. He works within the Entertainment Analysis and Development (EAD) division at Nintendo.
You can study at a specialist college now, but back then, making music for video games wasn’t an established career choice. I get the sense that people who were struggling to make a living through music ended up working in video games. I sense that there may have been a lot of people in this industry who had wanted to work in fields such as film, but their dreams hadn’t quite worked out. This meant that, back then, there was a real desire to create something fresh and new in the medium of video games, to make up for the fact that things perhaps hadn’t gone as originally planned.