Well, now... Can I be completely honest?
Sakaguchi-san, you have made games for a range of different platforms. I’d like to ask you straight out how you felt about developing a game for Wii.
Okay. When I worked on hardware platforms with HD displays11 that were higher resolution than Wii, I placed a lot of importance on the workflow and the ‘pipeline’12. This is something that is standard practice in the movie industry – ensuring that your work ‘pipeline’ is solidly in place, thereby ensuring you’ll create higher quality images. But this time round on Wii, I started by creating the prototype, and then worked on analysing that. That meant using a totally different method than I did for the hardware I’d worked on up to now. 11 HD stands for ‘high-definition’ and means that the resolution is higher than that used for analogue SD (‘standard definition’) television broadcasts. 12 The term ‘pipeline’ is used here to refer to the system which allows data, such as that used for graphics and animation, to be inputted easily into the software during the development process.
So would you say that because you were working on Wii, you embarked on a lot of adventures and experiments and were able to make the game more expansive as a result?
That was part of it. To be honest, I think that the HD images which have become mainstream in the TV industry are, for me personally, still rather over the top for the world of video games. There’s a tendency for developers to allow all their energy to be diverted into maintaining the high quality of the graphics.
While it’s necessary to be able to fully utilise those graphical capabilities in the future, if it can take up all of a developer’s time, other aspects of the game end up being neglected.
Yes, I agree. But I was really averse to allowing the quality of the graphics to drop just because we were working on Wii, which doesn’t have HD graphics. I do really think that, in the end, what we’ve created can hold its own against other hardware. We’ve successfully implemented the texture of rocks and water, for instance. The other important area is the motion.
Ah, yes indeed. Normally, if the movement, the model and the resolution are not all more or less at the same level, there will be something unnatural about the motion. If one of those three elements is markedly superior to the others, it will tend to stick out. But in this title, they’re all perfectly in alignment. You can really tell how much energy you put into achieving this.
That’s right. Balance is the most important thing. If one element is too high level, you have to tone it down, and if another element isn’t quite cutting it, you need to make it sharper.
I made some of those calls myself, and of course the 3D art directors, including Fujisaka-san, also weighed in. We’d often have a drink and discuss the theory behind the game, deciding just what direction to take things in. People do tend to get the wrong idea about me if I don’t ensure that everyone is on the same wavelength.
I basically try to entrust as much as I can to other people as this will often yield good ideas you didn’t expect. Of course, I’ll make comments and suggestions, but the young staff will often go ahead and do things under their own steam, without me knowing about it. (laughs) That can lead to some striking results, and my aim is to successfully control this process so I can pass the baton to others and let them get on with it.