So, Sakaguchi-san wanted you to make music with a completely different approach from what you’d done before. What sort of things did you have in mind as you approached this task?
I think that the relationship between standard RPGs and music is rather similar to when you listen to music while jogging. So if playing the game is like running, the point of the music is to give you a certain feeling, or a certain sense of rhythm.
So you’re saying that the function of music in an RPG was to not get in the way when you’re running – in other words, to give the player a lift while they are playing the game.
That’s right. In contrast to that, music in films tends to be a little more emotional, creating space in which the viewer can be moved. As it’s created to fit with the emotional content of each scene, it utilises a wide variety of different music. But with the battle music for this title, you don’t know what is going to happen, so the music can’t be integrally linked to the scene in the same way as music in a film is. But having said that, I do think we’ve managed to achieve a comparable effect.
What I find curious, Uematsu-san, is that you were able to create music that was in line with the vision Sakaguchi-san had for the game, in spite of the fact that all you were told was that your initial efforts were ‘all wrong’. How did you manage that? Did you have your own ideas about how this might be achieved?
There was something that Sakaguchi-san had said a long time ago which I always had stored at the back of my mind. We were discussing ideas for music when we were working on FFIII9, and he asked me to think of ways to use music to express the emotions in the game in real time. I can still remember that clearly. 9 Final Fantasy III was an RPG released in Japan for the Famicom in April 1990.
So the words Sakaguchi-san had said to you more than two decades before stayed with you, coming back to you once again during this project.
It must be incredibly difficult to come up with something completely different within the space of a single month, so you found yourself in what could be described as an extreme situation.
It was certainly difficult. I wanted that real time element to the music, but the last thing I wanted was to lose Uematsu-san’s melodies. I knew it would be meaningless to just shoehorn songs into emotional scenes into the game. The difficulty of expressing emotions through music is an issue we’ve been struggling with for over twenty years.
I think that, ultimately, there’s no simple solution. But the two of us spoke from time to time about how the nature of video games allowed us to attempt certain solutions to this problem, in the sense of using clever programming to achieve the effect we wanted.
I see. So even though you didn’t exchange emails for a month, Uematsu-san was conducting a kind of dialogue with Sakaguchi-san inside his head.