With Sakaguchi-san taking on such a huge challenge with The Last Story, I would imagine that what he was looking for from the music differed from previous projects. I’ve heard that you had a pretty tough time meeting these demands, Uematsu-san. Could you tell me a bit more about that?
Certainly. For the first time in a long time, I found myself on the wrong track and really had a tough time of it. When Sakaguchi-san spoke with me about the project, I accepted readily, saying that if he would have me, I’d do it. He asked me to start work on the main theme song, the battle music, and the music for the town. I went about working on it in the usual way and presented it to him… And that’s when I got back this really, really long email basically telling me: ‘This is all wrong!’
So he didn’t just tell you that you were on the wrong track. He told you that it was all wrong! (laughs)
Right. He started by telling me what he wanted to achieve with this game, and concluded by telling me to do it again. I thought: ‘Okay. This is serious.’ But I had no choice but to take it on the chin. (laughs) I had to completely discard all of the ideas that I had about The Last Story.
Sakaguchi-san put it so clearly that, in one fell swoop, he had rendered all the ideas and imagery you had about The Last Story unusable.
That’s right. And then when I thought about where I’d gone wrong, I concluded that it was because Sakaguchi-san had set himself a whole new challenge. I understood that he had no desire to continue making RPGs along the same lines as what had come before.
So there was a desire to achieve things that could not be done by simply sticking to the old formula. And that’s where the challenge lay for this project.
Right. With titles that I’d worked on up to then, such as FF, Lost Odyssey7 and Blue Dragon8, I was conscious that they were very much in the classic RPG mould. But I knew that this wouldn’t do this time round. It wasn’t just a matter of creating a different style of music. I knew that I would need to go about fundamentally changing the way I approached the task. 7 Lost Odyssey is an RPG developed by Mistwalker and released in Japan in December 2007. Hironobu Sakaguchi: oversaw the project as the producer. 8 Blue Dragon is an RPG developed by Mistwalker and released in Japan in December 2006.
So you realised that you would have no choice but to bite the bullet and press the reset button on the approach you had developed together over twenty-five years of collaboration.
When you read my email, I imagine you felt that I should have told you in the first place if that’s the case! (laughs)
The battle music was especially tough, wasn’t it? I completely overhauled the battle system with this title, putting the focus on having the action unfold in real time. That meant that I wanted the music to have that same kind of immediacy. But I didn’t actually know how one would go about conveying a ‘real time’ feel through the music, so we had no choice but to both take a trial-and-error approach.