With the release of The Last Story imminent, what do you look back on as the most difficult part of the lengthy development process, Matsumoto-san?
This is something I didn’t want to mention until now, but I actually overheard members of the team asking: ‘How long does Matsumoto-san plan to keep listening to Sakaguchi-san?’ That was in the office bathroom.
Ah, what you just said reminded me of the first time I worked with Miyamoto-san. He said to me: ‘When you make a game twice, then the fun begins.’ What he meant is that there are always going to be those things you won’t be aware of until you’ve got the entire game working. But it’s all about how much energy you’re able to spare to keep making adjustments when you have a limited amount of time.
That’s right. With games being made all over the world, if you want your own vision as a creator to come across, you really have to keep your mind fixed on what you want to create, no matter how hard that might be. That’s why I wanted to keep working for as long as I was allowed to do so.
The person responsible for the project at Nintendo was giving me progress reports, and we were thinking about what we could do to help you realise your vision. I think that was more important than sticking to the original schedule. But I do wonder how the team remained so highly-motivated, in spite of them having to run a marathon without being able to see the finish line. How were you able to achieve that?
Well, the first thing to say was that they were all terrified of Matsumoto-san. (laughs) Then there was also the fact that the programmers were really enjoying themselves. Take for instance a single creature in the game, the ogre. Now, this one ogre was chained up, and the programming that gone into making the chains was clearly really over-elaborate. The programmers really loved working on things like that.
That was because they got a positive response from Sakaguchi-san. They’d put an element like that in the game, give it to Sakaguchi-san to look at, and right away he’d say: ‘Ah, I like that!’