Why didn’t you experiment with a first-person perspective game?
I think we made something to try it out, but decided it wasn’t interesting visually and abandoned it right away.
Oh, is that right? (laughs) So we had Link appear from a third-person perspective, but it was really hard to get the art to connect right. I remember making the most impossible requests to Iwawaki-san.
Yes. (laughs) Thanks to him, we were able to show Link the whole time, but it got really hard in ways that would have been extremely easy in first-person view, like how to handle the camera and battles.
Yeah. In order to solve those problems, we had to create a bunch of new devices, one of which was Z Targeting.11 11Z Targeting: When the player presses the Z Button, not only does the viewpoint shift to a view from directly behind Link, but Link can also talk with characters at a distance and gain an advantage in battle by locking on to enemies. In The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, players press the L Button.
In Super Mario 64, for example, when you tried to read a sign, sometimes you would just go around it in circles.
Right. We wondered what we could do about that, and when Koizumi-san joined the team, I said, “Since we’re going to include chanbara-style action, let’s go to Toei Kyoto Studio Park!”12 12Toei Kyoto Studio Park: Part of Toei’s film studios in Kyoto open to the public as a theme park where visitors can see period drama sets and shows.
Huh? Going to Toei Kyoto Studio Park...because you were including chanbara-style action?
We thought if we went there, we might get some ideas. We got our boss’s approval, and Koizumi-san, Ikeda-san and I went. It sure was a hot summer!
As we went along looking at everything, it was so hot that we ducked into a playhouse to cool off. They were doing a ninja show. A number of ninja were surrounding the main samurai and one lashed out with a kusarigama (sickle-and-chain). The lead samurai caught it with his left arm, the chain stretched tight, and the ninja moved in a circle around him.
With regard to Z Targeting, I believe we started talking about how we wanted a good way of hitting opponents in front of you when we were making Super Mario 64.
Right. Then, when we were making The Legend of Zelda: Ocarina of Time, I thought up something when we were making the camera system for fighting enemies. What caught my attention in the studio park was the sword fight. They regularly put on shows in which the hero defeats ruffians. Watching that, I thought, “Hmm, that’s weird.” That was because there was no way one person could fight and win when surrounded by 20 opponents.