Ishii-san, what is your sense of accomplishment like now that you have completed The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D?
This is self-praise, but I think everyone at Grezzo really did a great job. The staff found it immensely rewarding and the expressions on their faces when they were done told the whole story. I think that is because it was both hard and fun. I feel like the biggest nourishment this time was experiencing that same feeling that the original staff had.
I often tell the staff members that we don’t make a game because someone tells us to, rather we look ahead and make preparations. If we didn’t have that attitude, we would lose our vision of what we should do further down the line.
We did ask you to take on this challenge because we expected much from you, and were certain of your attitude toward making video games and of each of your individual strengths, but I feel like you gave it something even more.
Thank you. When I struck out on my own with Grezzo, I was extremely interested in the high quality of Nintendo’s games. I feel like I got a hint of what lies behind that by working on this game with Miyamoto-san, Aonuma-san, Shimizu-san, Haruhana-san and Takizawa-san.
The overall picture of something only becomes clear when many people look at it. Many at Nintendo adopt that viewpoint. What’s more, everyone revises and expands on each other’s input and views it from the X axis, so to speak. And I thought it was incredibly interesting how someone like Miyamoto-san adds to that by looking at it from the Y axis.
Yes. When Miyamoto-san was playing the game, he said, “This will make the players happy or not...” That simple statement made a great impression on me. Miyamoto-san has a special strength for seeing things, for changing his standpoint, its height and breadth.
I also think Miyamoto-san’s capacity for changing his viewpoint is amazing. The speed with which he finds a new viewpoint and the sheer number of means at his disposal is astounding.
This time, I was able to see up close how Miyamoto-san’s point of view raises the entire Nintendo staff to a higher level. Something incredible about Nintendo is how so many people try to raise the level of their entire project by upholding the director’s vision, saying, “How much better can I make this within my own area of expertise?” So we at Grezzo couldn’t simply let you show us up!
When it first came to developing a game for hardware that hadn’t been out in the world yet, I experienced a mixture of excitement and trepidation. But as I talked with Miyamoto-san, Aonuma-san, Shimizu-san and Ikuta-san, my trepidation slipped away. Through talking with everyone, I was able to face everyone’s memories of the old game and solve each issue one by one.
You wear a pleasant expression that says you overcame something. How about you Moriya-san?
The last year has been one mad scramble. I think the staff did a great job and I think the enthusiasm of the original developers came across through the old source code. There were about seven programs for one boss. With regard to incomplete portions, someone had written a note saying, “I’m relying on...whoever’s next.” I wonder who that meant? (laughs)