I joined Nintendo in 1986.
(looking at all the Super Mario games lined up) What a sight... Today I’ve gathered a number of developers who have been involved with the Super Mario series. None of you worked at Nintendo 25 years ago when Super Mario was first released. I’d like to ask how you have been involved with the Super Mario series since joining the company. First, I’d like to know which titles in the Super Mario series you have been involved with, starting with you, Eguchi-san.
The year after the release of Super Mario.1 1Super Mario Bros.: An action game released for the Family Computer (Famicom) system in September 1985 in Japan.
Yeah. I entered the company the year after Super Mario came out and for a while I did some other work. Later, the first Mario game I helped develop was Super Mario Bros. 3.2 2Super Mario Bros. 3: An action game released for the Famicom system in October 1988 in Japan.
I helped draw the levels. After that, I did some other work, but then I returned to the Mario team as the level director for Super Mario World3 for Super Famicom and concentrated on making the levels. Then I shifted over to other work again, so I’m not involved with the Mario series anymore, but as a related game, I helped make the levels for Yoshi’s Story .4 3Super Mario World: An action game released simultaneously with the Super Famicom system in November 1990 in Japan. The fourth game in the series. 4Yoshi's Story: An action game released for the Nintendo 64 system in December 1997 in Japan.
After that, you were involved with development of Animal Crossing 5 and Wii Sports 6, right? 5Animal Crossing: The first Animal Crossing was a simulation game released for the Nintendo 64 system in April 2001 in Japan. Later, two instalments were released there for the Nintendo GameCube, with one following for the Nintendo DS and another for the Wii console, bringing the series to a total of five games to date in Japan. 6Wii Sports: A sports game released simultaneously with the Wii home console in December 2006 in Japan (while in Europe the game was bundled with the system). It includes the games tennis, baseball, bowling, golf and boxing.
Yes. After I joined the company, the first extensive Mario-related work I was in charge of was about Yume Kojo: Doki Doki Panic.7 7Yume Kojo: Doki Doki Panic: An action game released by Fuji Television for the Famicom Disk System in July 1987 in Japan.
Right. Then I worked on Super Mario 3 with Eguchi-san, and as the hardware shifted over to the Super Famicom, I participated in development of Super Mario World.
First, I worked on making the overall map for choosing courses in Super Mario Bros. 3, and I did the same sort of thing for Super Mario World. I also drew levels together with Eguchi-san. We laid tracing paper over graph paper and painstakingly drew levels every day.
Yeah. It took a whole day. We’d give a level layout to a programmer in the morning, and a working version would be ready that night. But then when I’d try it out, something would be wrong, like a Goomba sunk into the ground! (laughs)
After that, you worked on the Mario Kart series.9 9Mario Kart series: Super Mario Kart, the first game in this series, was a racing game released in August 1992 for the Super Famicom system in Japan. Later, instalments were released for the Nintendo 64 system, Game Boy Advance, Nintendo DS and Wii console for a total of six games to date.