After entering Capcom, what was your first task?
Not Just ''Europe''
When I was young, I started by helping around everywhere. One of my duties was to bug-check various games because at the time there wasn’t a specific position to do that, but everyone valued my ability to tune FM oscillator.12 12 FM oscillator: Frequency modulation oscillator. A technology involving the manipulation of frequencies to produce sound using very little data, as implemented by Yamaha Corp.
Thanks for the compliment! (laughs) At the time, the music team at Capcom was comprised of people who had graduated from music colleges or art schools. I was the only one there with an engineering degree. That’s why they put me on the X6800013 team, and I began doing porting work for the music of Street Fighter. 13 X68000: A 16-bit personal computer released by Sharp Corp. in 1987.
Yes, it was very hard work! (laughs) But that was my first point of contact with the Street Fighter game. As a result, I achieved a good reputation throughout the company. So, the next job I did was converting music to the FM oscillator for the SEGA Mega Drive system (also known as Genesis) for a different game. At that time, they sent me on a business trip to America for it. I was very lucky that I could check out foreign markets while I was still young.
Wow. Meaning it was only two or three years after entering the company. That’s very early.
When I saw it for the first time, I experienced nothing but shock and surprise. I looked at how they played overseas and saw what people’s tastes were.
Oh, about that. At the time, there was this person named Yoshiki Okamoto-san.14 He was the kind of person that would act very spontaneously. Working with him trained me for stuff like that. (laughs) At the time, Capcom wanted to do licensing work with American comics and decided on working on a comic called Spawn15 as part of that effort. Okamoto-san told me, “Go to McFarlane Toys16,” to which I replied, “But I can’t speak English.” He just shot back at me, saying, “Don’t worry. It’ll work out somehow.” I ended up staying in America for months at a time, many times. Possibly because I felt like my life was in danger, I began to learn English just as a part of life. (laughs) 14 Yoshiki Okamoto: A former game producer at Capcom Co., Ltd. 15 Spawn: A popular comic from Image Comics, Inc. that was first released in 1992. 16 McFarlane Toys: A toy company established by the creator of Spawn in 1994.
So, you were thrown into an environment where you were forced to learn. Is that how you learned English?
Yes. I really think this is thanks to Okamoto-san. After that, whenever I had meetings with local companies, I was able to communicate what I wanted to say. By building this foundation, I was able to direct things the way I wanted to. In other words, learning what the consumers want through their voices in person, not by books or reports, is what’s most important. This is how you can feel the tones and passions in their voices. Just knowing that is huge. That’s why I tell my staff members to talk to people even if they can only manage fragmented sentences.
When I was still a student, I wasn’t good at English. But the thing that turned things around was when I went to America for a business trip whilst at HAL Laboratory.17 A title that was being made by an overseas developer had to be finished within the year. I was simply told, “Do something about it!” However, I had no idea when I’d be able to go home. (laughs) The situation was such that I had to talk in English or the problem wouldn’t be solved. After experiencing that, I started to learn little by little. 17 HAL Laboratory, Inc.: A software developer that has worked on the Kirby and Super Smash Bros. series, among others.
That’s right. You had to finish things or you couldn’t go home. (laughs) It made me realise that communicating with just e-mail and data was insufficient. Even if you know what’s going on in the game stores in Japan, you’d have no idea what’s going on overseas. It’s a matter of how much information you can get out of the guys at the game stores there.