A Very Personal FF Experience
Were you already familiar with Indies Zero before they began developing THEATRHYTHM FINAL FANTASY?
Masanobu Suzui, the president of Indies Zero, worked under me back in the Bandai days. He was there for a year before going independent.
Yes. When I started working in merchandising, I got him to produce an FF trading card game for us. That was back in the days of FFIX13, but the genuine love he had for the series stayed with me, so when it came to this project, Indies Zero was the only choice, really. 13 Final Fantasy IX is the ninth instalment in the series. It was released by Squaresoft (now Square Enix) in Japan in July 2000.
So many random events, but it actually seems like a lot of things came together very nicely. It’s almost as if this game was meant to be made! (laughs)
At least in terms of how we would present things, it was the latter. And because of the weight that the FF brand name carries, it was all too easy to start worrying about how the fans were going to react. For example, we were concerned that if we only showed still images at press conferences and so forth, they might write it off as merely being a completely different title packaged under the Final Fantasy banner.
The other thing people were talking about after the demo was released was the difficulty level. It really got people talking! (laughs)
It is difficult, but it really comes down to putting in the practice. In that sense, it’s like learning the piano - one day of lost practice means three days of lost ability! (laughs)
And also, it’s not just about clearing the songs by skill alone - just like in an RPG, if you use the right abilities and equip the right items, even the most difficult challenges can be overcome more easily. However, if you’re aiming for a high score, you’ll receive the biggest bonuses for not using any abilities14 or other helpful features at all. That’s where the real differences in player skill will show. 14 Abilities are skills possessed by each character that allow them to heal themselves and others, perform special attacks, etc.