What was absolutely necessary in making this Resident Evil game?
Fear and Immersion
We’ve always had fans play it at events, and the feedback from them was extremely helpful. That was huge.
Yes, but like Hori-san mentioned earlier about haunted houses, that is precisely why we have the players try it out. During development, I read a book by Hirofumi Gomi14 who is a haunted house producer. And even in haunted houses, they make adjustments looking at the visitors’ reactions. That is exactly like making a Resident Evil game. We check the players’ reactions and say, “Let’s have the enemy appear half a second later,” and make repeated adjustments. 14Hirofumi Gomi: A haunted house producer in Japan.
Exactly. When you make horror games, you get desensitised and lose sight of what’s scary. We’ll make the games logically thinking, “This must be scary," but since it’s all just logic, live events are important for testing the results of that.
Yes. But sometimes we think, “Huh? Is that part really that scary?” So we do in-house testing as well, and when I see someone playing with the palms of their hands all sweaty, I think, “You’re super scared!” (laughs) But fear, even as far as emotions go, is difficult. Resident Evil surprises you, somewhat like a haunted mansion, but even though they are seeing the same thing, there are people who get scared and people who don’t.
I do feel like there are bigger personal differences in fear than laughter. Some put on a brave face and pretend like they aren’t scared, while others show their fear openly. There are various patterns, so it’s a tricky matter.
When it comes to music, sometimes we use bright music in a dark scene, and that incongruity causes fear.
If there’s usually a balance but suddenly there’s an imbalance, our emotions grow unsettled. What is different about how the final product feels as horror on a handheld?
And being able to see 3D without glasses is great, as well. You can concentrate without being distracted.
There’s a stronger feeling of exploring. For example, if you wonder what’s inside a cave, that feeling of diving in deeper and deeper is unique to the Nintendo 3DS system. In that way, it’s perfect for the limited setting of the inside of a ship.