To ask about it a different way, what would you say is the “essence of Resident Evil”?
That’s like the way we at Nintendo can’t say what the essence of Mario or of Zelda is in a simple statement. But because there is something that everyone on the team shares, if you depart from it even a little, you can say, “That isn’t like Mario,” or “That isn’t like Zelda.”
Well, I could mention two. One is that Resident Evil is a “Survival Horror Game.” That, was what I thought when I played it as a player, was epoch making, and feel is the foundation of what makes it a Resident Evil game. In making the game this time, we’ve looked back at the past games in the series and revisited the elements on what make this series survival horror. The other is a made-up word traditionally shared within our company.
Yes. That word is “bioreal.” It means real in the world of Biohazard (Resident Evil). What would be a good example?
Viruses. When something happens, you can explain it by the mutation of a virus. That’s bioreal. But if a ghost showed up, that’s no good.
Oh, so zombification is caused by a virus. The dead can’t come back to life some other way, say because of a curse or magic, right?
Whenever we are deciding on ideas for the script or stages, someone will say, “That isn’t biorealistic!” But can anyone state a clear standard to measure it by?
The story connects smoothly, so even if a number of impossible things happen at the end, it doesn’t feel unusual to the players.
But we do scrap some ideas because they aren’t bioreal, so there must be something there.
But we’re also scared of concerning ourselves so much with biorealism that we end up doing the same thing over and over. Even though the series took off in many different directions and the gameplay changed, I think there is something at the core of the series that has been cultivated in the last 15 years. It has gone on for a long time, so each person has his or her own image of it, but the essence of Resident Evil - a virus, entering someplace spooky, and fighting zombies or creatures - hasn’t changed. I feel like Resident Evil leaves our hands and goes into the players’. Even if we want to do something drastically different, we must overcome the image that the players have of Resident Evil. That kind of dialogue with the players is interesting.