How did you get involved with video games, Ikeda-san?
Expedition into Other Towns
Yeah, I’m Kohei Ikeda, the producer of this game. I first encountered video games when I was in Primary One. The Super Mario Bros.6 game was released, and I threw a fit and got my parents to buy it for me. But we didn’t have a two-prong VHF converter, so I remember I went by myself to buy one. 6 Super Mario Bros.: An action game released for the Nintendo Entertainment System in Japan in September 1985.
Yes. I did have some help, but I remember the moment I got it hooked up to our old TV, I was so excited, I yelled “Oh, great!” It made such an impact on me to be moving the Mario that was on my TV screen.
It was back then that many people first experienced being able to move something on the screen with something in their hands.
Right. That’s how I began to like video games. I started playing against my friends in the area, and it was so much fun making the characters move the way I wanted them to. When I was in sixth grade a friend of mine invited me to the video game section at the department store, and we went to play Street Fighter II7. The idea of facing each other and competing was so new. 7 Street Fighter II: A fighting game released as an arcade game from CAPCOM Co., Ltd. in 1991.
That’s right. When I started going to game arcades as a young teenager, the game arcade itself was such an exciting place where you could experience something cutting edge. It was around the time that Virtua Fighter 28 came out that I really got into fighting games. I was still in school, but I practiced a lot, so I was able to beat adults in their twenties and even forties. 8 Virtua Fighter 2: A fighting game that came out as an arcade game from SEGA Corporation in 1994.
That’s right. So we got to know each other, and we went out to eat, or chatted and I was just having so much fun... After a while the conversation turned to “Hey, there might be people better than us in other towns, let’s go see!” and on the weekends I’d go on fieldtrips with them in their cars.
Yes. That experience really made me who I am now. It was such a new experience being able to connect with people I didn’t know. Also, when we got information that someone good was coming, we would wait for them like, “Okay then, let’s meet at the game arcade at this time on this day!” (laughs)
Yes, but I lost about 30 games in a row. (laughs) But after that, people told me, “You’ll get better if you do this,” or “Try this, it’s cool.” I was able to communicate with people directly. That’s the best part of fighting games, and it made me love game arcades, too. I wanted to be involved in that somehow.
Expeditions into other towns, challenging everyone... You really did grow up with fighting games.
Yes, I couldn’t stop myself. (laughs) After I graduated from secondary school, the era of 3D being the centre of video games was coming, so I went to a vocational school for video games to study 3D graphics and motion. At the time, I was hooked on the Virtua Fighter series, and there was this famous game arcade in the city called Machida, so I rented a place there.