Yes, you’re right.
In this interview, we’re going to talk about New Super Mario Bros. Wii, but rather than diving straight into a discussion of the new title, I'd like to begin by talking about Mario's roots. There will of course be a lot of readers who know all about this, but I think there are also people who are completely in the dark about how Mario began.
Shall we begin by talking about the period of Mario’s initial conception, when he was known as “Jumpman"?
Sure. Now, this is something I’ve been asked about in hundreds of interviews, so I’ll make it quick! (laughs) In the Pac-Man1 era, there were a number of games that were really popular in the video game arcades. Nintendo had released titles such as Sheriff 2 but none of them quite achieved the level of popularity where you could call them hits. 1 Pac-Man was an arcade game released in 1980 by Namco (now Namco Bandai Games Inc.). A huge hit worldwide, it later appeared on the Nintendo Entertainment System. 2 Sheriff was a shooting game released in 1979 where the hero had to defeat 16 outlaws. It also appeared as a mini-game on WarioWare, Inc.: Minigame Mania for the Game Boy Advance.
That's right. So it was at this point that the President of Nintendo at the time, Yamauchi-san, told us: “Make games that sell more!”
As you can imagine, I was a big fan of games. What’s more, while now there are lots of people at Nintendo who are highly-skilled video game players, at the time I was one of the best.
At the time, dot-eating games3 predominated, Pac-Man being the most well-known… 3 Dot-eating games were games where the player attempted to avoid enemies in a maze while manoeuvring over dots in order to increase their score.