As the two of you worked with Miyamoto-san on Super Mario Galaxy, I'm sure there must have been times when he did things that made you go "He got me!" How did these things occur?
Well, there were a lot of times when the things he did made me feel that he had got me, but this time I was actually the one who upended the tea table12. But after I did that, Miyamoto-san came up and said to me "Why did you upend it? It was better the way it was", and realigned the plates back on the table. 12 This is a reference to the classic Japanese comic and animated series, Hoshi of the Giants. The father in the series once upended the tea table when the family was eating their meal there. Shigeru Miyamoto's working style has been compared to this because of his tendency to make last-minute suggestions that leave everyone else scrambling to implement them before the deadline.
You often hear of Miyamoto-san helping others to clear up the tea table after he has upended it.
For this game, I tried getting as many plates ready as I could, so I could just throw away those that I didn't need. But Miyamoto-san would see those plates, and would reorganise them, saying "that idea was really good, let's use it here". So it felt like he was clearing the tea table for us. That's actually the reason I used the cook as a metaphor earlier in this interview! (laughs)
There are so many cooks who try to order new ingredients when something goes wrong while they're making a game. But with Miyamoto-san, he tries to combine two ingredients that don’t work on their own to make a dish that works. He really doesn't put any of the ingredients to waste.
It makes the person who made the dish in the first place feel a lot better, too.
By the way, Iwata-san, ever since the DS and Wii were released, you keep mentioning how to make games that can be enjoyed by anyone, from age 5 to 95. Hearing that, we really put in the extra effort to make Super Mario Galaxy a game that could be enjoyed by anyone as well, from age 5 to 95.
So in order to make the game so that anyone can play it, we made the game very easy to clear during the early stages of development. However, when Miyamoto-san tried that version out, he said that it was too easy, and lacked intensity.
I often hear him say how a game must not lose excitement for the sake of making it easy, and that a game needs to be easy, yet be intense at the same time. This actually leads to what we talked about earlier, about how we put a limit on how often you could spin.
Since we're talking about the intensity of the game, I placed a rather bold suggestion for this game. I wanted to change the life meter’s maximum to 3. With this, Mario ends up losing more lives as a result, but at the same time we increased the number of 1-Up mushrooms that are available throughout the game, and created checkpoints. In Mario 64, the life meter’s maximum was 8. That meant it was rare to lose a life. The life meter’s maximum was also 8 in Super Mario Sunshine, but I felt that the life parameter didn't really tie in to the intensity factor. Even when you find a 1-Up mushroom, you don't think much of it. So this time, we changed the life meter’s maximum to 3, and it became a lot easier to lose a life, but you could get more 1-Up mushrooms to compensate.
The fact that the intensity factor changes according to whether the life meter is set to 3 or 8 is representative of the things that players do not notice that actually change the gameplay dramatically.
Thinking about all of these elements, with the addition of Iwata-san’s "from age 5 to 95", I really struggled as to how I could bring that intensity into the game.