It’s Fun Just Playing Around
When you presented Super Mario 64 to the world eleven years ago, it felt like the dawn of a new era and was celebrated by people across the globe – but at the same time, the game had created a group of people who felt disinclined towards 3D action games. On the other hand, there were also people whose expectations towards new Mario games had grown higher and who wanted us to create another incredible game that would surprise the world. Amidst all that, Super Mario Galaxy will be the next long-awaited Mario 3D action game; please tell me how you were able to meet this challenge, and what kind of things you thought about as you did so.
The reason that people felt disinclined towards 3D action games was because those games made it easy for some people to get lost or get motion sickness. Having a background in industrial design, I was used to working with CAD3, and since drawing in 3D was my original job I couldn’t grasp how somebody playing a 3D game for the first time would feel from a calm, objective perspective. 3 CAD (Computer Aided Design): A method of using computers for product design, architecture and the like.
That’s because I’ve been doing it for so long... It’s why I’ve made a point of looking at how the average person feels or responds to 3D, but it really is difficult since these things aren’t something I can estimate myself. From another point of view, though, I really enjoyed making Mario 64. When I was a child, I played with puppets, I started drawing manga comics in my student years and when I started working, I began making video games… When I started making games, I was really looking forward to getting to do animation. So when what was originally 2D could finally be made 3D, I was happy just being able to look at Mario from various angles.
Before you worked on Mario 64, you created Starwing4 with the limited abilities of the SNES while making use of the Super FX5 chip, so in retrospect, you must have felt freed from those old limitations. There were many things piled up that you wanted to do using 3D, and it seems like all that energy really came out in force in the development of Mario 64. 4 Starwing is a 3D shooting game for the SNES that was released in 1993. 5 The Super FX chip was installed in some SNES cartridges. This chip made displaying 3D graphics possible.
The great thing about Mario 64 was how you were able to freely move Mario around, who was now in 3D for the first time. This is quite an extreme view, but I actually felt at one point that this didn’t really have to be a game.
Right. There was no other game before Mario 64 where you could truly move around freely in a 3D environment, so it was fun just moving Mario around and finding stars. But these days, simply having the game be in 3D isn’t interesting anymore. So in making Super Mario Galaxy, I thought about what made the Mario world distinctive amongst 3D games. This is different from things like the storyline.
So if it’s fun at the very core, the rest somehow works itself out. On the other hand, if you make a game that isn’t fun, it wouldn’t come together unless you added a lot of elements to it later to make up for it.
I have an image in my mind of Mario as a dapper man doing all sorts of strange things for us like a Vaudevillian6 in the olden days. It was when I was thinking about how Mario was no ordinary man and how I wanted to make him cooler that the name “Super Mario Galaxy” came up, so I thought the combination of spherical fields, gravity and galaxies was a perfect match for him. But the staff objected to the idea. 6 Vaudevillians were entertainers who appeared in variety performances known as vaudeville.
They also said “I thought Mario was a fantasy game, is Mario going sci-fi now?” (laughs)
So after having Mario race through land, sea and sky stages, space was the next step beyond. But they didn’t think that space really fit into the Mario world.
That’s why I think Super Mario Galaxy was a good opportunity to re-think what a fun 3D action game is to the players.