The Old Issue of Two-Player Play
For this last instalment, I’ll be interviewing (Shigeru) Miyamoto-san, the creator of Mario and the person in charge of the game design for Super Mario Galaxy.
Miyamoto-san, there are so many things that I would like to ask you in this interview. To start things off, I would like to ask you about the Co-Star mode, which is a very important element of Super Mario Galaxy.
The Tokyo staff really worked hard to make the Co-Star mode into the great shape that it is in now.
I think the issue of two-player simultaneous gameplay has been a long-term challenge for you as the creator of the original Mario Bros. Back when I was working on Kirby’s Fun Pak for the SNES at HAL Laboratory, taking on this challenge from you resulted in the creation of the game’s helper system.
That’s right! (laughs) Two-player simultaneous gameplay definitely was a challenge that was on my mind all these years. That’s why I worked on the Mario vs. Luigi mode 1 in New Super Mario Bros. 2 for a very long time to make it the way it is in the finished product.
1 Mario vs. Luigi is the two-player competitive mode playable in New Super Mario Bros.
2 New Super Mario Bros. is a side-scrolling action game that was released on the Nintendo DS in Europe in June 2006.
So, with the creation of the Co-Star mode do you feel that you’ve finally successfully solved this challenge that has spanned about 25 years since the birth of Mario Bros?
Absolutely. For every game I worked on, there were always times when I would keep discussing the issue of two-player simultaneous gameplay, and the staff also became conscious of the challenge, so every development team kept trying hard to solve it too. Though I think that might also have been because they thought if they didn’t deal with it first, I’d come in and ask how it was coming along for sure! (laughs)
Right. There were times I even told them off for it. But even though I said it wasn’t going to be so easy, I really wanted to overcome this challenge. As the pointer had become available to use with Wii, I started to put into place piece-by-piece the things that I wanted to do in two-player simultaneous play using that feature.
I’d heard that towards the end of development, you had clearly defined what you could do in single-player mode and what you could do in two-player mode.