I think that this was a very difficult project for you because of the way in which you participated. You weren’t the director like in Mario 64, and even though you know the staff at EAD Tokyo very well, they were about 400 kilometres (about 250 miles) away from Kyoto.
Still, it ended up being relatively pleasant work. I don’t think we would have been able to make this game if I was the director, placed right in the development process, but it was possible because I was the producer this time. The development environment had also improved greatly; the computer on my desk was always connected to Tokyo.
I heard that you were e-mailing them even at times like in the morning on days off! (laughs)
They were constantly sending me the latest data, so I was always able to respond to them immediately. At first, when I went to Tokyo, I’d take over an entire room and have the development leads come in one by one, and we would talk about the game while playing it. But then I realised, “Do I really have to go all the way to Tokyo just to do this?” (laughs) So I had the same environment created in one of the conference rooms in Kyoto, where I held meetings displaying the game screen using a camera and talked about how we should change things in the game via video conferencing. So, I was able to work as if I were actually in the Tokyo office most of the time.
Koizumi-san, the director, referred to having you be the first to sample the “dish” they had created.
It was a strange atmosphere. I was very embarrassed having everyone stare at me while I played! (laughs) Mario’s the kind of game where you can trip up easily if you don’t pay attention. But if I were to make a mistake while everyone was watching, there’s no way that I could tell them, “Sorry, I wasn’t paying attention!” (laughs)
I was worried they’d say things like “Miyamoto talks big, but he’s pretty awful at the game.” or “I don’t want someone with no skill like that telling me how to make games.” It felt like I was playing on a bed of nails! (laughs) Anyway, I tried all the different stages in front of everyone while making comments like “The way you get beaten so easily here isn’t right,” and asked the staff to schematise the sort of things I can and cannot accept.
That’s right. I wrote these things in an e-mail and sent it to everyone involved, even if it wasn’t their responsibility.
I decided to take those fundamental elements that were created then and make the game by applying them to various areas. For example, in 2D Mario games, it was taken for granted that Mario would run to the right, but in one out of the ten times that you go left, you’d find a little prize. Everybody usually thought that they had to go right, so we wanted to reward the people who turned back a bit. So we tried thinking about these fundamental elements in not just one but every stage in the game, but as the game would lose balance if everyone did that, I used e-mail to preserve co-operation among the staff.
I remember how during development, you said quite happily that you’d put the “Essence of Mario” into words for the first time.
Since you’ve been making Mario games for over 25 years, I almost wanted to ask you “Is this really the first time?!” (laughs)
Until now, whatever I was deciding on, I’d say “It’s instinct,” so I’m actually almost surprised myself! (laughs) For example, everyone thinks of a cute, cuddly character when they’re asked to think of a character from Mario.