So, after struggling for three months and getting so stressed you thought about quitting, you finally completed the theme music. What was the breakthrough that helped you finish it?
I invited Miyamoto-san to the room where we were composing the game music and had him listen to several tracks that had different styles from each other. At that point, the only thing I could think of was to have Miyamoto-san direct me on the general direction of the soundtrack. So I picked three pieces for him to listen to: one with an orchestral sound, one which was a mix of orchestral music and pop music, and the last was pop music. At that time, I didn't tell him who wrote which piece, and he picked the piece “Egg Planet”, saying “Let’s go with this style.” Please, have a listen to it.
You can tell just by listening to it, but there are no drums used in this piece at all and the tropical sound that was present in previous Mario games is also gone.
This piece was actually written by Kondo-san. Miyamoto-san had chosen Kondo-san's music without even knowing who had made it. This reaffirmed my thoughts that Kondo-san really knows Mario games. I was so stressed until that point, but at that moment, I managed to break through the stress and choose the direction of Super Mario Galaxy’s soundtrack.
So through this piece, you were no longer limited to tropical sounds and Latin music.
That's right. Miyamoto-san had told me "This is good! This sounds the most space-like." but he never said "This sounds the most like Mario."
There are times that if you think too much about “the sound of Mario”, you’ll get unnatural music that’s even hard to listen to during game play, and it’ll end up not sounding like Mario at all. I think that, ultimately, cool-sounding music that fits the rhythm of the games makes up the sound of Mario.
Even though the tropical sounds in Super Mario Bros. did leave a strong impression on the listener, the style of the music changed completely depending on the stage. The sound of the music expressed the atmosphere of the game world. Since Miyamoto-san was looking for a sound to express the world of Super Mario Galaxy, he must have said your work sounded “like space” rather than “like Mario” because he wanted to express the setting of space in music as well. As someone who had studied industrial design, Miyamoto-san approaches things in terms of functionality first, and he must have wanted the music to aid the design to really make the game world come alive.
But because nobody was able to tell you these things in words, you struggled for quite a long time.
In retrospect, the time I spent struggling trying to make music that sounded like Mario may have been a waste of time, but by struggling so much, the impact when I realised these things was all the stronger. Kondo-san then came to say the music I made from that point on had “become natural”.
The impression that the music was slavishly trying to be like previous Mario music had disappeared. Before that, many of the pieces felt like they secretly wanted to copy the Mario sound, and the presence of elements like that made them sound unnatural.