This may be a tradition of Nintendo’s, but I think Miyamoto-san is very picky when it comes to sound effects. I was very surprised when I first found out about his adamant demands for sound effects “with substance” that are completely synchronised with the feel of the game. But Kondo-san, you must have been trained thoroughly over the years in what Miyamoto-san demands. Do you have any memorable moments?
The first sound that Miyamoto-san made me make over and over again was the stabbing sound when you hit enemies from the Disk System version of Zelda6. I was dealing with the limited sound capabilities of the NES, and it was hard to come up with a sound with any punch. So I had him listen repeatedly to find a sound he liked, and I remember I remade that sound over and over again. An extra audio channel had become available for the Disk System version, and I was planning on using that for the music. But Miyamoto-san told me, "Let's use it for the sound effects." 6 The Disk System version of Zelda was the very first of the "Legend of Zelda" series, and was released on the Disk System for the Famicom (Japanese version of the NES) in Japan in February 1986. This version is the same as the version sold as an NES cartridge outside of Japan, which was released in Europe in November 1987.
So, I made the music using the original three channels of the Famicom. But by using new sound sources to create things like monsters' cries, I think we were able to create sound effects that the player could really feel, which were non-existent in earlier games.
Though the music of Super Mario Bros. is famous too, you can also tell just by hearing the sound effects when Mario grabs a mushroom and grows bigger, when he's collecting coins, and so on. I think it’s safe to say that these sound effects leave a strong impression, but creating these sound effects mustn’t have been easy either, right?
It was hard. With very limited memory, it was quite a challenge to make sound effects that were effective.
Back when we were making Famicom games, the sound engineers were allowed to use only a total of anywhere between 1 kilobyte to 1.5 kilobytes of memory. I remember this because early on, I wrote sound programs for games too.
But now, you can use large amounts of data in games, and I think now there’s no limit to what you can do in terms of sound. For this game, what was the part you put the most effort into?
That would be all of the sound work! (laughs) For this game, though, we could use the Wii Remote's speaker, but even though we did put a lot of work into using it, we decided not to have it constantly producing sounds. At first, we were tempted to make all sorts of sounds come from it, but when the sound coming out from the speaker was exactly the same as the sound coming from the TV, it lost all meaning. So we changed it so it would basically be used for Mario's actions, such as the sound it makes when you hit an enemy. We endeavoured to create substantial sounds that the players could feel, as if they were part of the action.
The Wii Remote rumbles at the same time, too, and I think the way the sound comes from where your hand is brings in a whole new level of depth in creating an interactive medium. So what kind of things did you come up with in making the most of the Wii Remote speaker?
Well, for example, we made it so that when Mario gets Star Bits, you will first hear a sound effect coming from the TV, and then just after, you will hear another Star Bit sound coming from the Wii Remote.
By slowing the tempo of that second sound on purpose, it makes it feel like the Star Bits actually fly into your hands. There are a lot of features in this game that use the Wii Remote's shake control, like shooting Mario away to the next planet using the Star Sling, and knocking out Goombas, and we worked hard on sounds that make shaking the Wii Remote fun.
Besides the Wii Remote sounds, were there any other sound effects that you put extra effort into?