Ik overlegde niet in mijn eentje met hem – ik bracht verschillende teamleden mee – dus in het begin dacht ik dat hij ze op hun gemak wilde stellen.
Maar hij vertelde hoe, binnen de structuur van een dramaserie, gebeurtenissen plaatsvinden in de verhaallijn van een enkele aflevering, en hoe dat wordt geproduceerd en gefilmd. Ik realiseerde me dat het letten op dat soort dingen tijdens het kijken naar een tv-serie belangrijk is voor de ontwikkeling van spellen. En Miyamoto keek naar programma’s die ik nog nooit had gezien, dus de week erop probeerde ik ernaar te kijken.
Ter verdediging, ik schoof anderen geen werk in de schoenen terwijl ik alleen maar televisie keek. Ik nam de afleveringen op en bekeek ze 's nachts (lacht)!
Ja. Ik vroeg simpelweg, ‘En?’ Ik vroeg ze om in het kort te vertellen hoe het project verliep. Na afloop van gewone vergaderingen vraag ik iedereen ook altijd, ‘En? Wat hebben we kort gezegd vandaag besproken?’
Maar als ik ‘En?’ vroeg aan Ikebata en de anderen, kreeg ik een heel ander antwoord dan wanneer ik ‘En?’ vroeg na een gewone bespreking. Ik vroeg, ‘Verloopt jullie werk in een opwaartse of neerwaartse lijn?’, ‘Lopen jullie tegen problemen aan?’, ‘Wil je dat ik jullie met rust laat?’ of ‘Wat wil je?’
Maar als je erover nadenkt, door te praten over tv-series gaf je tips voor de ontwikkeling, omdat je vroeg welke scènes indruk maakten en welke niet. In werkelijkheid is dat een van de belangrijkste aspecten bij het maken van een videogame.
In plaats van concrete instructies, zoals ‘doe dit daar,’ waren zijn aanwijzingen als lessen met een bredere kijk op het hele project – en daar leerden we veel van.