Super Mario Galaxy, het eerste 3D actiespel met Mario voor de Wii, komt op 1 november uit (op 16 november in Europa). Ik ben me ervan bewust dat er mensen zijn die zich afvragen of een driedimensionaal Mario-spel wel geschikt is voor het Wii-systeem. Daarom ga ik nu de makers zelf uitgebreid vragen naar hun gedachten tijdens de ontwikkeling van deze nieuwe telg in de Mario-serie. Deze keer heb ik (Akinori) Sao-san, voormalig hoofdredacteur van het tijdschrift Nintendo Dream en nu freelance schrijver, gevraagd mij te helpen bij dit interview. Sao-san, bedankt dat je vandaag aanwezig kan zijn.
Zo, dat weet je nog goed! (lacht) Ik had je toen gevraagd een uitgebreid interview met mij te doen. Nu bevind ik me in een andere positie, dus ik ben best zenuwachtig voor deze bijzondere gelegenheid. Tegelijkertijd kan ik niet wachten om de ontwikkelaars, in dit interview in vier delen, te horen praten over het nieuwste 3D Mario-spel.
Super Mario Galaxy is ontwikkeld door onze afdeling EAD (Entertainment Analysis and Development) in Tokio. Het team bevond zich ten tijde van dit interview in de drukste fase van de ontwikkeling, dus ben ik zelf naar Tokio gekomen. Daarom brengen we onze lezers dit interview en het volgende, de eerste twee van de vier delen, als onderdeel van een ‘interview-special’ genaamd ‘Iwata vraagt (de zakenreis-editie)’. In het eerste gedeelte van deze serie interviews wil ik graag beginnen met het interviewen van de producer en de regisseur van het project. Kunnen jullie je even voorstellen?
Ik ben Shimizu en ik werk als producer bij EAD in Tokio. Mijn belangrijkste taak voor Super Mario Galaxy was voor een werkomgeving te zorgen waar het team zich volledig op de ontwikkeling kon richten.
Hallo, ik ben Koizumi, de regisseur van dit project, en ik werk ook bij EAD in Tokio. Doordat Shimizu-san zich bezighield met alle externe zaken, kon ik me volledig op de ontwikkeling richten en er samen met de andere teamleden compleet in opgaan. O, en het was ook mijn taak om de opmerkingen van (Shigeru) Miyamoto-san te ‘vertalen’ voor de ontwikkelaars.
Daarvoor moeten we terug naar het jaar 2000. Tijdens de presentatie van de GameCube1 onthulden we een demo genaamd Mario 1282. Ik was de regisseur van die demo. Na de presentatie bleef ik maar nadenken over mogelijkheden om van het systeem in Mario 128 een heel product te maken. Ik had eigenlijk gedacht dat het vrijwel onmogelijk was om dit te realiseren.
Met name vanwege technische redenen. In Mario 128 liep Mario over een soort vliegende schotel, maar om hier een bolvormig object van te maken waar hij vrij over kon rondlopen, was meer technische expertise nodig. Ik dacht ook dat het enorm veel van de motivatie van het team zou vragen om deze uitdaging aan te gaan.
Ruim vijf jaar geleden vertelde Miyamoto-san me overigens al over het gebruik van bolvormige objecten als platformen. Op dat moment snapte ik niet helemaal wat er zo baanbrekend was aan bolvormige platformen. Maar naarmate Mario Galaxy zich meer en meer ontwikkelde, begon ik het eindelijk te begrijpen.
Ik had toen precies hetzelfde gevoel. Het klonk interessant, maar ik wist niet zeker of het allemaal wel de moeite waard was. Nu ik er aan terugdenk, was dat waarschijnlijk het gevoel dat veel mensen in het team hadden. Maar Miyamoto-san bleef maar zeggen dat hij dit graag wilde doen.
Dus zo’n twee jaar geleden, toen we klaar waren met Donkey Kong Jungle Beat3 voor de GameCube, hadden we de tijd om te bedenken wat ons volgende spel zou worden. Ik stelde voor om een geheel nieuw, origineel spel te maken, maar toen zei Miyamoto-san enigszins bedroefd: “Ik zou willen dat jullie een spel met Nintendo-personages ontwikkelden...” (lacht)