Kondo, ik zou je willen vragen om wat te vertellen over de tien nummers die op de soundtrack-cd van Super Mario staan, ook wel bekend als 'Koji Kondo's Grootste Hits'.
Ik kon op de Famicom maar drie geluiden tegelijk laten horen, maar ik wilde iets maken wat opviel, wat klonk als muziek en wat leuk was, ook al waren er beperkingen. Ik probeerde muziek te maken voor de verschillende locaties, dus voor de buitenwereld, onderwater, ondergronds en het kasteel.
Dit is het basisthema van Super Mario. Het eerste wat je in het spel ziet, is een uitgestrekte blauwe lucht en een open landschap, dus ik probeerde dat terug te laten komen in de muziek.
Die verdween in de prullenbak. Ik realiseerde me dat een kalm muziekje niet paste bij Mario's rensnelheid en de manier waarop hij springt. Ik schreef een nieuw nummer, dat paste bij het ritme van zijn bewegingen, en dat werd het basisthema.
Muzikaal gezien is dat heel ongebruikelijk. Je hoort, ♪tie tie-tie tie… Normaal gesproken zou je de melodie moeten aanpassen om dat te laten passen.
Het is inderdaad heel opvallend. Dit was voor mij de reden dat ik de muziek in ben gegaan.