Dankjewel.
Om het vijfentwintig jarig bestaan van Mario te vieren, brengt Nintendo het spel Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition voor Wii uit. Het bevat een 'Super Mario-geschiedenisboekje' met informatie over de vijfentwintig jarige geschiedenis en ontwikkeling van Mario-spellen, en een soundtrack-cd met muziek uit de Super Mario-spellen. Ik heb vandaag drie geluidsmedewerkers uitgenodigd, om ze te vragen naar de traditie in de muziek van Super Mario. Dank voor jullie komst.
Goed. Jullie drie spraken al in de Iwata vraagt - Super Mario Galaxy 21 , maar zouden jullie jezelf nog een keer willen voorstellen? 1 Super Mario Galaxy 2: een actiespel voor Wii, dat in mei 2010 in Japan werd uitgebracht.
Ik ben Kondo van de afdeling Software Development, een onderdeel van de divisie Entertainment Analysis & Development. Ik werkte vijfentwintig jaar geleden aan de muziek van Super Mario2, en ben sindsdien betrokken geweest bij de serie, tot en met het laatste spel, Super Mario Galaxy 2. 2 Super Mario Bros.: een actiespel voor de Famicom (NES), dat in september 1985 in Japan werd uitgebracht. Het spel maakt deel uit van Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition.
Ik ben Yokota van de afdeling Software Development in Tokio. Ik ben betrokken geweest bij het maken van Mario-muziek sinds Super Mario Galaxy3. 3 Super Mario Galaxy: een actiespel voor Wii, dat in november 2007 werd uitgebracht.
Ik ben Nagamatsu en ik werk ook voor de Sound Group van de afdeling Software Development, net als Kondo. Het eerste Mario-spel waar ik aan werkte was Mario Kart Wii4, maar als we het hebben over de traditionele Super Mario-serie, dan heb ik gewerkt aan New Super Mario Bros. Wii5 en Super Mario Galaxy 2. 4 Mario Kart Wii: een racespel voor Wii, dat in april 2008 werd uitgebracht. 5 New Super Mario Bros. Wii: een actiespel voor Wii, dat in Japan in december 2009 werd uitgebracht.
Er bestaat een behoorlijke verzameling muziek die is gebruikt voor Mario-spellen. Was het moeilijk om de nummers te kiezen voor de cd waarmee de serie wordt herdacht?
Dat was het zeker. In het begin vroegen we ons af hoe we de cd zouden structureren, maar we besloten dat we de fans waarschijnlijk het grootste plezier deden met een representatief nummer uit elk van de tien spellen – van het oorspronkelijke Super Mario Bros. tot en met Super Mario Galaxy 2.
We zetten ze in de volgorde waarin je ze in het spel hoort, beginnend met de themamuziek. Vervolgens veranderden we dat, en schakelden over op de muziek uit de wat vlottere levels.
O, dat is waar. De Super Mario-spellen die uitkwamen voor de Famicom hadden nog geen titelnummers.