Wat bedoel je precies?
Precies. Toen ik met Koizumi-san sprak, realiseerde ik me dat die dingen niet essentieel waren. Het is het belangrijkst dat het spel met je klikt, als je het speelt. Als je bijvoorbeeld een film met een groot budget bekijkt, ben je misschien diep onder de indruk van de effecten, maar tegelijkertijd is er iets dat je niet helemaal weet te pakken.
Precies. Het klikt niet, dus je gaat er niet helemaal in op. Wat Super Mario Galaxy 2 betreft, wilden we een passende hoeveelheid verhaal en filmpjes, dus maakten we tal van nieuwe vijanden. Maar we wilden dat de titel in al zijn facetten trouw zou blijven aan de essentie van dit specifieke spel. Anders zouden spelers dingen denken als: ‘Waarom is deze vijand hier?’ Zo zouden ze niet op kunnen gaan in de ervaring.
Ik veronderstel dat dat veel te maken heeft met de reden dat New Super Mario Bros. Wii 14 wereldwijd zo populair is geworden. 14New Super Mario Bros. Wii is een actiespel dat in november 2009 in Europa verscheen voor de Wii.
Volgens mij komt dat doordat we mensen iets konden geven, waarmee ze zich verbonden voelden.
Ik denk het. Als vijanden met je klikken, ga je graag het gevecht met ze aan. Als een vijand niet eng was, dan valt je dat op. Maar als de volgende keer een vijand verschijnt die erop lijkt, maar met een iets andere kleur en nu twee rotsblokken spuwend in plaats van één, dan denk je dat die voor meer moeilijkheden zorgt. Je vindt zelf allerlei dingen uit en test deze bevindingen. Dit soort interactie is interessant. Hoe meer er hiervan is, hoe meer een spel zal klikken. En ik geloof dat je daarin een soort onvermijdelijkheid kunt ontdekken van je aanwezigheid daar.
Dus hoewel een tv-drama een omgeving kan uitbeelden die je normaalgesproken niet interessant zou vinden, kan de serie toch met je klikken, als de personages die erin voorkomen eruitzien als de mensen in je eigen leven. Dat zul je erin op kunnen gaan. Ik denk dat dat ook geldt voor videogames.
Je hebt Super Mario Galaxy 2 zo gemaakt dat het zou klikken met de speler. Wat voor effect heeft dat gehad op de indruk die het achterlaat?