Wat dacht je, Hayashida , toen vroeg in de ontwikkelingsfase werd besloten om Yoshi te gebruiken?
Ik vond het een aantrekkelijk idee. Je zou een level op meer manieren kunnen spelen, met zowel Mario als Yoshi. En omdat we een nieuw spel maakten, wilden we ook wat nieuwe besturingsvormen introduceren. Je bestuurt Yoshi met de aanwijzer van de Wii-afstandsbediening, dus het idee was perfect.
Dus terwijl je in eerste instantie een beetje op was, begon je het ineens positief in te zien.
We schreven de specificaties voor de besturing al in een vroeg stadium, en volgden die daarna.
In het begin kon je dat maar op één plek doen, maar Miyamoto vond het fantastisch dus we begonnen het vaker te gebruiken, bijvoorbeeld tijdens gevechten met vijanden.
Dat Yoshi dingen kan opeten is geen verrassing voor spelers, dus we wilden van alles uitproberen.
Daarom gebruikten we Yoshi's eetlust ook voor transformaties, en voegden er daar een boel van toe. Zo gaf Koizumi ons bijvoorbeeld het idee voor Blimp Yoshi .
Ik probeerde een voorbeeld te geven. Ik mompelde iets als, 'Als Yoshi fruit eet, moet de speler meteen kunnen zien wat het effect is, zoals Yoshi die plotseling wordt opgeblazen en wegzweeft.' En voor ik het wist had Yoshi het uiterlijk dat hij nu heeft! (lacht)
Hun liefde voor Yoshi. De ontwikkelaars, de mensen van Mario Club7 en Nintendo of America... Mensen die echt van Yoshi hielden, gaven hartstochtelijk commentaar. Over de besturing bijvoorbeeld, zoals 'Dit kan niet kloppen!' en 'Zo springt Yoshi niet!' 7Mario Club Co., Ltd.: het bedrijf dat de software test die door Nintendo wordt ontwikkeld.
'Mijn' Yoshi? (lacht) Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën over Yoshi, dus het was lastig om die ideeën op één lijn te krijgen.