(Na het bekijken van het filmpje van het orkest) Ik denk dat de mensen die erbij aanwezig waren zich weer uitstekend hebben vermaakt.
Alle ontwikkelaars? Dus niet een deel van het team, maar echt elke persoon die bij de ontwikkeling was betrokken?
Ik wilde graag dat iedereen zou zien hoe het ging, al die mensen die met verschillende instrumenten die één stuk muziek maakten.
Weet je, als je alleen al dit filmpje hebt gezien, ga je op sommige momenten een beetje anders naar de orkestmuziek luisteren. Als je gewoon naar een CD luistert, kun je niet zien wat voor uitdrukkingen mensen tijdens het spelen maken, of wat voor soort mensen het zijn. In dat opzicht begrijp ik wel wat je wilde bereiken toen je dacht “Ik wil dat iedereen dit ziet” en iedereen meenam.
Ik vermoed dat dit zijn invloed op ons personeel ook wel heeft gehad. Misschien heeft het hun gevoel voor muziek verandert, of kijken ze nu anders aan tegen teamwerk.
Maar na een paar keer oefenen, zie je ze steeds beter worden, recht voor je ogen.
Precies. Je ziet de professionele kracht van concentratie en verscherpt bewustzijn, alles gericht op het perfectioneren van een enkel ding. Dat aspect ervan kwam ook over op de mensen die helemaal niets met de muziek te maken hadden. Ik hoorde veel mensen zeggen, “Het is eigenlijk net als bij het maken van een spel.”
Juist. Als de mensen van alle verschillende onderdelen er niet maximaal voor gaan, wordt de muziek niet compleet. Volgens mij geldt hetzelfde bij het maken van spellen.