Ik hoorde dat het jullie bij de ontwikkeling van het vorige spel veel moeite heeft gekost om toestemming voor de orkestopnames te krijgen van Miyamoto. Hoe ging dat dit keer?
Precies. Het kostte ons twee dagen om het materiaal te verzamelen. Toen gaven we het aan Miyamoto, en vroegen we of hij het eens wilde doornemen. Vervolgens zeiden we, heel schuchter, “we willen dit keer ook graag weer orkestopnames maken”, waarop hij zonder aarzelen reageerde met “Tuurlijk, waarom niet?” Zo snel ging het. Dus hij zei, “Waarom niet?”, en wij zeiden, “Geweldig. Dan nemen we deze materialen maar weer mee.” En zo gingen we terug naar onze werkplekken!
Aha (lacht). Ik denk dat het concept voor dit spel is gebouwd op de goede, solide fundering die was gelegd in het eerste spel, vanuit de gedachte dat die fundering nog niet optimaal was benut. Door iets nieuws bovenop die fundering te bouwen, konden jullie iets maken wat zelfs nog aantrekkelijker was. Miyamoto dacht vast dat, aangezien de orkestmuziek een goed idee was gebleken voor het vorige spel, jullie dit keer natuurlijk dezelfde aanpak zouden kiezen.
Het is duidelijk anders dan de orkestmuziek. Ik vind dit stuk zelfs wat nostalgische trekjes hebben, alsof je de geschiedenis van eerdere Mario-spellen erdoorheen kunt horen.
Nou, tijdens de vorige "Iwata vraagt", zei ik zoiets als "Ik had echt meer muziekstukken willen schrijven, maar kreeg er maar een paar toegewezen".
Dus kreeg ik dit keer de leiding over vijf nummers. Drie daarvan hadden lastige onderwerpen, de Yoshi-muziek die we net speelden (Yoshi Star Galaxy) en het nummer dat je hoort op Starship Mario, plus het stuk voor Bowser Jr.'s Fortress. Volgens mij was dat Yokota’s subtiele manier om mij voor die eerdere uitspraak terug te pakken.
Aangezien Yoshi helemaal nieuw is in dit spel, wilde ik zijn nummer liever niet zelf schrijven. Ik was bang dat het dan, gewoon, een verlengstuk van de Super Mario Galaxy-muziek zou worden.
Dus je dacht dat, door iemand anders als jezelf op de klus te zetten, iemand met een andere smaak, Yoshi beter naar voren zou komen.