Toen ik Mario Galaxy 2 zag, viel het me op dat het barstensvol grappige ideeën zit. Al vanaf het begin van de ontwikkeling zat het er vol mee. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
Omdat we een compleet vervolgspel maakten, was het niet genoeg om alleen een nieuw personage toe te voegen. We moesten het spel om een nieuw idee laten draaien. In het begin was het concept 'meer', maar later richtten we ons op 'wisselen'.
O, op die manier. Met de knop verander je de omgeving. En niet een klein beetje, maar op een radicale, dynamische manier.
Ik bedacht dat we iets nodig hadden om het spel een andere invalshoek te geven dan het eerste deel. Ik denk dat toen we het idee kregen om de engine uit het eerste spel als basis te gebruiken, iedereen aan Majora's Mask dacht.
Doen we Majora's Mask maakten, na Ocarina of Time, gebruikten we het 'drie-dagensysteem'11. Daarmee verandert plotseling de hele spelwereld. 11Drie-dagensysteem: de wereld in het spel komt na drie dagen tot een einde, dus om verder te spelen keert de speler terug naar de ochtend van de eerste dag.
Dus voor Mario Galaxy 2 probeerden jullie ook een systeem te bedenken waarmee de spelwereld volledig zou veranderen?
Na alle problemen die we met Zelda hadden, wist ik dat alle verschillende elementen moesten passen. Soms moet je de dingen die je al hebt gemaakt laten schieten.
Daar was ik bang voor, dus ik besloot dat we ons niet blind moesten staren op het creëren van dat systeem. Ik vertelde Hayashida dat we ons moesten concentreren op het maken van interessante inhoud.
Dat klopt. Het maken van Mario-spellen heeft altijd gedraaid om het experimenteren met mogelijk leuke ideeën. De ideeën die niet werken laat je varen en je gebruikt wat er overblijft. Het waren Koizumi en Miyamoto die me dat vertelden. Ik besloot het plan om te kunnen wisselen te schrappen, en gewoon iets leuks te maken.