Set In A Single City
Turning now to the world in which The Last Story is set, the action takes place in a single city, doesn’t it?
I was genuinely bowled over by the attention to detail and depth of this city’s rendering. What was the original intention behind this city?
The player is going to spend a lot of time in this city, so I wanted them to like it.
What it reminded me of was Wuhu Island, which is where Wii Fit Plus9 and Wii Sports Resort10 are set. 9 Wii Fit Plus is a fitness game released for Wii in October 2009 and is an enhanced version of Wii Fit with a wide range of new content. 10 Wii Sports Resort was a sports game released for Wii in the summer of 2009. It is designed to be used with the Wii MotionPlus accessory.
Wuhu Island originated in Iwata Asks: Wii Sports Resort. In other words, by visiting the same place again and again, you’d see more and more of its features and learn more about it.
That’s exactly the thinking behind it. With a location that’s familiar to the player, they can pick up on even the slightest difference. It has the advantage of making it possible to communicate even very subtle nuances. For example, early on one of the passers-by will barge into you with their shoulder and say: ‘Hey! What are you doing?’ But then when the hero has become a little more established, they’ll say: ‘Oh, I’m terribly sorry!’ That’s a really nice feeling. But it’s such a huge place, with so much going on, that even I still find myself getting lost down some out-of-the-way backstreet. (laughs)
There are places I still can’t seem to get to. Then when I go down the backstreets, I’ll pass someone who’s always doing their washing, and I can’t help wanting to coax some kind of reaction out of them.
There is a lot of graphical content specific to the city, such as people dancing in the streets, playing the accordion, or sitting at the edge of the fountain.
You’ve made it so there’s a lot going on even in places you wouldn’t normally go to. Did you request all of these things, Sakaguchi-san?
I’d just casually say things to the team. So I’d be walking down a street during the debug phase and say: ‘Ummm… Isn’t there something that happens here usually?’ (laughs)
And then the team would feel they had to do something! (laughs) By repeating that process, the amount of detail increased.
So the city’s distinctive richness came about as a result of that sort of cumulative process.