Fujisaka-san, looking back on the lengthy development process, were there any particularly significant turning points?
We created the city just as things were gradually starting to come together on the system side, and there was a real sense that if we kept this up, we’d get the job done.
Sakaguchi-san was employing different working methods for this title, so the dev team would have all been in the dark at first. When did the city start to come together?
We did! (laughs) It was just as we made the city that we finally started to see the direction Sakaguchi-san wanted us to go in, and what he meant when he said ‘Show the player this’ and ‘Get them to feel this’.
Ah, it’s really encouraging when you can share the sense of consistency in the direction of the development when you are working together with so many other people. It naturally spurs you on to explore and find out more, and from that point you can proceed without Sakaguchi-san telling you what to do.
It simply isn’t possible to have a development process lasting three years that runs without a hitch! (laughs) In fact, without clashes and conflict, you’d lose the energy that’s so vital to the process.
You’re the director at the centre of the game’s development, so in the end it’s your call.
That’s why time and time again…well, I would be rather demanding and want things my own way. It was particularly harsh on the programmers. But this team are a tough bunch.