Sakaguchi-san, from your perspective, what aspects of the music in The Last Story were the most challenging to get right?
And that’s something that you were able to achieve because Uematsu-san had put so many different elements into that battle theme, which stretched over a full five minutes.
That’s right. If you listen to that five-minute battle music, you’ll be able to tell which parts are used in each specific battle situation. I think that if we’d just joined two pieces of music that were written separately, they wouldn’t have fit together smoothly. But because the music was originally written as a single piece, it all feels very natural, even if it’s split up and used according to the situation. That’s why, even with all the changes in the battle music, it all feels quite seamless.
As the music wasn’t written separately, even if you cut it up and put it back together, it will still be fine.
That’s right. But having said that, we really sliced the battle music up, to the extent that I wondered whether it was alright to be splitting it into so many separate sections.
There is a single refrain that is part of the battle music which we occasionally used during event scenes. It actually works surprisingly well.
Ah, that’s something I’d love to do. But maybe that’s a discussion for another day… (laughs)
That’s right. This is why we actually tried to steer clear of using little fanfares, flourishes or jingles in the music in this game.