Sakaguchi-san, do you feel that you got to the end of the project without having wavered at all in terms of what you set out to achieve?
Yes, I do. By nature, I really aim to please. But with this title, I allowed myself to relax a little in this regard. Then just as I’d relax, I’d go back to feeling that desire to give people what they want. Controlling that urge was actually the thing I found most difficult.
So you abandoned the idea of creating a game that aimed to please, and were determined not to be swayed from your chosen course.
That’s right. And that’s how we ended up filling the game with things that excited us, such as chaining up that single ogre. But of course, things like that were added later, which isn’t ideal in terms of efficiency...
But if you hadn’t taken that approach, a lot of things in the game would never have been included.
That’s right. But at the start, we were actually focused on doing things efficiently. We had learned from the mistakes we’d made on Blue Dragon, and were able to approach things in an efficient manner when creating the backgrounds, the characters, their outfits, and determining how the dungeons would function. This is why we were able to spend so long getting something like ‘Gathering’ right.
It was precisely because we had built ourselves such a solid base that we were able to tinker with ‘Gathering’ for so long.
Do you think you managed to realise the vision you’d had when you originally discussed the idea over drinks in Tokyo?
But it’s very rare for things to start like that. Especially the fact that we’d both experienced the same shock at precisely the same time.
I think that at base you need to share some kind of common background. If you haven’t experienced something together, at the same time, it can be difficult to move in the same direction.
When I told the team about what I had discussed with Sakaguchi-san that night, I felt that everyone shared our feelings, and were very receptive to what we had to say.
I think it was because your feelings resonated with the team that they were able to cross the finish line even after running what must have sometimes felt like a never-ending marathon.